Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag07.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Ikeas otroligt tråkiga filmer tar hem konsument singel

Publicerad: 29 november 2018, 18:08

Vem gillar reklam på Youtube? Åkestam Holst och Ikea tog fasta på reklamtröttheten och uppmanade tittarna att klicka bort en meningslös reklamfilm. Nu vinner "Irresistibly pointless trueview ads" 100 watt i kategorin konsument singel.


Ämnen i artikeln:

Åkestam Holst100-wattarenReklamIkea

Marknadsförares dröm med pre-roll kampanjer på YouTube är att få tittaren att stanna kvar efter fem sekunderna. I verkligheten är detta något få lyckas med och reklamen klickas som allra oftast bort. Ikea och Åkestam Holst skapade en serie filmer för Youtube med meningslöst innehåll där hubudrollsinnehavarna uppmanade tittaren att skippa reklamfilmen. För det fanns nämligen ingenting att se. Ett meta-utnyttjande av mediet med 3-7 minuter långa filmer.

Kampanjen var en del av konceptet "Där livet händer" som utgår från vardagliga situationer i vanliga människors liv och har prisats bland annat i Månadens kampanj, D&AD och Epica.

Nu vinner kampanjen 100 watt i kategorin konsument singel med motiveringen:

"På ett kreativt och modigt sätt har företaget gått mot strömmen i branschen. Här får de kunderna att stanna upp oväntat länge. Med hjälp av omvänd psykologi lyckas de få kunderna att se på företagets filmer under betydligt längre tid än vad som är standard. Kundbeteendet är häpnadsväckande och driver såväl kännedom som försäljning. Juryn är imponerad (...konstpaus...) och har svårt att sluta titta."

Övriga vinnare i kategorin:
75 watt Electrolux och Pool – "AEG fine-tune dining"
50 watt Stendahls och Sioo:x – "The World's Most Boring Billboard"

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.