Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 1 april 2009, 12:05
Kabelleverantören Nexans skickar ut rök och vattenskadade kuvert till sina kunder. Kampanjen är signerad Mecka.
Nexans har lanserat halogenfria kablar. Jämfört med traditionell PVC-kabel är den nya kabeln mycket säkrare ur brandperspektiv. Det tog reklambyrån Mecka fasta när de skulle komma på en idé för en kampanj åt företaget. Resultatet blev brev som rök och vattenskadade brev.
Målgruppen för kampanjen är elchefer inom storindustri, kommun och landsting samt branschkonsulter.
Totalt skickas tre brev ut. Första brevet är från en rökdykare, det är brandskadat och luktar rök. Brev två är från en riskingenjör och är vattenskadat. I det tredje och sista brevet står Nexans som avsändare och där sammanfattar Mecka företagets argument.
– Vi har under flera veckor ”marinerat” breven i rök och vatten för att få verklig känsla och skarp lukt, säger Anders Kåpe, projektledare på Mecka.
Kampanjens nav är en sajt. Alla brev hänvisar till webbplatsen.
– Där kan besökaren se ett spektakulärt röktest och intervjuer med både rökdykaren och riskingenjören, säger.
Arbetsgrupp Mecka
Projektledare: Anders Kåpe
Produktionsledare: Lena Hedlund
AD: Calle Österberg, Ann Larsson
Copy: Lasse Kampe
Originalare: Andreas Norén
Produktionsledare: Martin Johansson
Webbutvecklare: Magnus Tapper
Linda Fagerlind