Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"In Kopparberg, Sweden, we dont do complicated"

Publicerad: 7 maj 2008, 18:37

Irländska byrån Rothco har skapat sin första kampanj för att marknadsföra Kopparbergs päron cider på den brittiska marknaden.


Utomhuskampanj i England för Kopparbergs cider.

Ett folktomt torg med en liten kyrka, ett gult trähus och det obligatoriska barrträdet – det är Kopparberg – i alla fall om man ska tro irländarna. I kampanjen ligger fokus på ciderns födelseort. ”It’s called Kopparberg because it comes from the Swedish town Kopparberg” är budskapet på utomhuskampanjen. Längst ner bredvid en stor flaska Päroncider kommer slutklämmen ”In Kopparberg, Sweden, we don’t do complicated”.

– Kopparberg cider har starka band till staden och vi har verkligen försökt att ingjuta platsens känsla och befolkningens inställning till livet i kampanjen, säger Jude Healy, cd på Rothco till Brand Republic.

Bergslagens unika natur fascinerar uppenbarligen irländarna, trots att befolkningen hittills lyser med sin frånvaro. På sajten www.kopparberguk.com kan man njuta av flera storslagna naturbilder. Där ska även filmer laddas upp men eftersom sajten fortfarande är under konstruktion får sugna surfare vänta innan de kan ta del av den kompletta upplevelsen.

Bakom kampanjen ligger förutom Rothco även fotografen Kevin Griffin som tidigare arbetat med Heineken och Guinness. Utomhuskampanjen ska lanseras i Glasgow och Manchester och följs av en webbkampanj i samarbete med musiktidningen NME.

Rebecca Martin

rebecca.martin@resume.se

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.