Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Influencer utpekas som myglare – anklagas sälja hudvård som kommer färdig från grossist

Publicerad: 18 juli 2022, 06:10

Bloggbevakning avslöjar i ett inlägg att Jeanette Svedberg, influencer och sjuksköterska – förmodligen inte alls har tagit fram någon egen hudvård. Däremot har hon satt sitt namn på en redan färdig produkt, och håvar in stora pengar på kuppen, enligt uppgifter.


Ämnen i artikeln:

InfluencersInfluencerNyheter

Bloggbevakning avslöjar att sjuksköterskan och influencern Jeanette Svedberg, med över 100 000 följare på Instagram – förmodligen inte alls har tagit fram ett eget hudvårdsmärke, utan bara satt sitt namn på en redan befintlig produkt.

”Vad som räknas som en ”egen” hudvårdsserie är så klart upp till var och en att tolka fritt, men sätter man sitt namn på ett gäng produkter och beskriver hur man utvecklat hudvårdsserien JS by Scandinavia och kallar den för sin egen så tror jag att de flesta människor antar att personen bakom dessa påståenden varit med i den kreativa processen att ta fram och testa alla dessa produkter för att få dem så som man vill ha dem.”, skriver Camilla Gervide.

Jeanette Svedbergs bolag omsatte över 2 700 000 kronor under 2021. Bloggbevakning skriver att några exempel på priserna på de hudvårdsprodukter som influencern säljer är en lermask för ansiktet 1200 kronor, en bodyspray 875 kronor, ett glow oljeserum för ansiktet 1300 kronor och en fuktkräm till ansiktet med Q10 för 950 kronor.

LÄS OCKSÅ: Granskning: Bluffen – så luras unga tjejer av skönhetsboxarna

Bloggbevakning fick ett tips om att produkterna var väldigt lika en produkt från en grossist, som säljer färdiga hudvårdsprodukter. Det går att få sin egen design på produkterna, därefter kan man lägga till en egen doft.

Det visar sig att grossistens och Jeanette Svedbergs texter till de olika dofterna är identiska, den enda skillnaden är priset. Påslaget skulle innebära att influencerns prisökning ligger på 6000 procent. 

På sajten JS by scandinavia, står det om hudvården:

”Hudvård ska vara effektiv men skonsam, den ska ge resultat men vårda ömt och främst ge ett välbefinnande. Vi utsätter vår hud för stress dagligen, väder, vind, sol, värme, kyla. makeup, puder, vatten och torka.

JS by Scandinavia skincare står för effektiv hudvård med skonsamhet i fokus. Vi vill hjälpa huden på alla vis. Inte stressa den, inte mätta den utan vårda den och låta den få utveckla sin mjukhet, spänst, lyster och glow.”

Genom sina sociala kanaler har Jeanette Svedberg låtit följarna veta att hon har tagit fram produkterna själv.

LÄS OCKSÅ: Bolagen försvarar uppblåsta priserna: ”Vi har revolutionerande formulas”

 

Nellie Pilsetnek

Reporter

nellie.pilsetnek@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.