Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Influencerns Dubai-samarbete får kraftig kritik av Amnesty

Publicerad: 28 Oktober 2019, 07:06

Kenza Zouiten är en av Sveriges största influencers.

Kenza Zouiten får kraftig kritik av Amnesty, Endemol Shine köps upp och positiv kvartalsrapport för WPP. Det och mer i veckans första morgonsvep.


Inom ramen för ett samarbete med Visit Dubai befinner sig den svenska influencern Kenza Zuiten just nu på semester från Dubai. Profilen har lagt upp flera bilder från semestern märkta med just Visit Dubai.

Nu kritiseras hennes samarbete av norska Amnesty, det rapporterar Aftonbladet.

"Tre snabba fakta om Förenade Arabemiraten: Homosexuella kan straffas med upp till tio års fängelse, anmäler du våldtäkt riskerar du själv att bli fängslad, Förenade Arabemiraten står bakom allvarliga krigsförbrytelser i Yemen. Detta är en regim som gör allt för att täcka allvarliga kränkningar av de mänskliga rättigheterna som de ansvarar för. Att bjuda in influencers som du är en del av denna strategi", skriver människorättsorganisationen i en kommentar på Kenza Zouitens Instagram.

Samarbetet har även kritiserats av många av Zouitens följare.

Även influencern Alexandra Bring har anlitats av Visit Dubai.

LÄS MER: Byrån som ska få fler nordbor att resa till Dubai: "Mycket av deras kultur är missförstådd"

WPP presenterar positiv kvartalsrapport

Byråvärldens största holdingbolag WPP har de senaste åren haft det tufft med tillväxten, något som fått dem att slå ihop en rad byråer och lägga ned vissa lokala kontor. Nu presenterar man dock den bästa kvartalsrapporten på länge. Under Q3 2019 ökade holdingbolagets intäkter med 0,5 procent. Tillväxten skedde främst på de nordamerikanska och kinesiska marknaderna där man fått kunder som Ebay och Mondelez. Rapporten har hittills fått WPP:s aktie att stiga med cirka fem procent.

Läs mer om kvartalsrapporten här.

Produktionskoncernen Endemol Shine köps upp

Koncernen Endemol Shine bildades 2015 när de internationella produktionsbolagen Endemol, Shine och Core slogs ihop. Koncernen producerar serier som Black Mirror och Big Brother. I Sverige ingår produktionsbolagen Meter Television, STO-CPH och Filmlance i koncernen. Nu köps produktionsbolagsjätten upp av Banijay Group. I Sverige äger det fransk-italienska bolaget sedan tidigare Nordisk Film, Jarowskij, Mastiff och Yellowbird. Globalt producerar och distribuerar Banijay serier som Keeping Up With The Kardashians, Survivor och The Secreet Life of Four Year Olds. Inga ytterligare detaljer kring köpet har kommit ut, det rapporterar The Drum.

Historien bakom Nokias slogan "Connecting People"

Nokias "Connecting People" är (åtminstone var) en av världens mest kända slogans. Nu rapporterar Breakit om Ove Strandberg, mannen som 1992 kom på den slagkraftiga formuleringen.

"Jag funderade i en halvtimme, och så kom jag fram till två olika alternativ. Det enda var 'Nokia, connecting people', men det som jag tyckte var bättre var om man slängde runt orden till 'Connecting Nokia people', som jag tyckte passade bättre för inre bruk. Det var ju det de beställde", berättar han för techsajten.

PepsiCo och Coca-Cola Company bovar bakom plastnedskräpning

Just nu tävlar de flesta varumärken om vilka som gör mest för miljön och vilka som bryr sig mest om framtida generationer. Mycket av marknadsföringen kring hållbarhet har visat sig vara tomma ord.

Nu presenterar miljöorganisationen Break Free From Plastic en rapport som visar att PepsiCo och Coca-Cola Company är de koncerner som sprider mest plast omkring sig. Rapporten bygger på insamlat skräp från gator, parker och stränder. 11 732 av 476 435 insamlade plastartiklar kom från ett Coca-Cola-ägt företag, vilket är lika mycket som andra- respektive tredjeplacerade Nestlé och PepsiCo.

Till 2025 har Coca-Cola ett mål om att 50 procent av deras förpackningar ska vara helt återvinningsbara och till 2030 hoppas de kunna samla in och återvinna alla flaskor och burkar som produceras, det rapporterar AdWeek.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.