Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Influencers stäms för Fyre Festival

Publicerad: 2 September 2019, 06:15

Bella Hadid i promotionvideon för Fyre Festival.

Foto: Youtube

Kendall Jenner en av de som krävs på pengar, medierna förlorare när spelbolagen riktar reklam och Unruly kan komma att säljas. Det är några av nyheterna i måndagssvepet.


Ämnen i artikeln:

InfluencerSociala medierInfluencer marketingMarknadsföringInfluencersKendall JennerMorgonsvepet

Influencers stäms för Fyre Festival
Två år har gått sedan Billy McFarland och Ja Rule skapade lyxfestivalen Fyre Festival – som blev allt annat än vad som utlovades. Influencers och superstjärnor hade anlitats för att skapa drömmen i form av promotionvideos. Den efterföljande Netflixdokumentären rörde senare upp känslor och trovärdigheten bland influencer marketing ifrågasattes. Nu kommer nästa steg i skandalen – konkursdomstolen i New York bekräftar att man stämmer modellagenturer och stjärnor som Kendall Jenner, Emily Ratajkowski, Elsa Hosk och Bella Hadid för deras roll i marknadsföringen. Kendall Jenner ska till exempel ha fått 275 000 dollar för en enda Instagram-post. Advokater och andra inblandade har ännu inte kommenterat stämningen.

Billy McFarland avtjänar just nu på ett sex års långt fängelsestraff.

LÄS MER: Hårdare regler för reklammärkning utomlands – experternas vädjan: Sverige, ta efter

Medierna förlorare när spelbolag lägger pengar på annat
Efter regleringen har 87 licensierade spelbolag förändrat sina marknadsföringsinsatser – istället för att bombardera busskurer och kvällstidningarna på nätet lägger man nu pengar på sponsring, vinjetter och native advertising. Det skriver SvD Näringsliv. En allt större del läggs nu på Google och Facebook, där de kan rikta reklam, något som tidigare inte varit möjligt.

NewsCorp vill sälja Unruly
NewCorp har anlitat en bank för en eventuell försäljning av Unruly som man köpte under 2015, för 114 miljoner pund. Unruly specialiserar sig på videoannonser i sociala medier och har kontor i Storbritannien, Australien, Indien, Japan och USA. Man driver även försäljning på Sverigemarknaden.

Twitter-vd:ns konto hackat
Twitters vd och grundare Jack Dorsey fick under fredagen sitt konto hackat. De som ligger bakom tros vara gruppen ”Chuckle Gang” som under förra veckan hackade flera influencers konton. Bland annat ska kontot ha twittrat ut rasistiska inlägg och man har även kommit åt Dorseys privata meddelanden.

Över en miljard på Brexit-annonsering
”Var redo för Brexit”. Så lyder den brittiska regeringens reklam för Brexitutgången som lanserades stort under gårdagen. Annonseringen sker på utomhustavlor och i sociala medier, och kommer i slutet av månaden även finnas i tv-rutan. Syftet är att förbereda britterna på att lämna EU den 31 oktober. Enligt rapporter kostar kampanjen så mycket som 1,3 miljarder kronor. Det finns ingen information kring om det är en reklambyrå som tagit fram kampanjen.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.