söndag26 mars

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Influencers, Youtuberaseri och e-postmarknadsföring – här är Resumé Insikts bästa artiklar 2019

Publicerad: 28 juni 2019, 09:14

Annonsörer intill vit makt-musik på Youtube, smygreklam i sociala medier och e-postinkorgar fulla av reklam. Här kan du läsa ikapp Resumé Insikts bästa artiklar från våren som har gått.

Ämnen i artikeln:

SponsringHållbarhetSpelreklamE-postmarknadsföringInfluencer marketingResumé InsiktInfluencersKonkursInhouseYoutubeOmdömessajter

Yasmine Winberg

yasmine.winberg@resume.se


Resumé Insikt är varumärket för fördjupande journalistik. På plattformen finns affärsnyttiga analyser, granskningar och kartläggningar som rör reklam- och kommunikationsområdet. Om du missat något vi gjort under våren har vi här sammanställt en lista över våra bästa artiklar hittills 2019.

Har du ingen prenumeration? Lugn, det fixar du här (gratis provprenumeration i 30 dagar).

Smygreklamsgranskning
Smygreklamen flödar i branschen. Vi bestämde oss för att testa reglerna och anmäla 14 influencers till Reklamombudsmannen. Det visade sig att hälften fälldes för smygreklam. Vi hörde av oss till politiker, sakexperter och jurister för att ytterligare reda ut om lagen mot smygreklam borde skärpas och fler sanktioner införas.

- Vi anmälde 14 influencers till RO – fällningarna förändrar en hel bransch
- Samir Badran-stormen visar varför influencers vägrar att bli granskade
- Insta-stjärnorna oförstående – men börjar märka upp
- Få domar och inga sanktioner – är KO och RO tandlösa institutioner?
- Jakten på praxis i sociala medier – detta gäller
- Smygreklamen splittrar politikerna – men SD och MP vill vidta åtgärder
- Hårdare regler för reklammärkning utomlands – experternas vädjan: Sverige, ta efter
- Influencers vill sköta sig – här är åtgärderna som kan stoppa smygreklamen

Youtubegransking
Flertalet bojkotter har inte hjälpt. Youtube har fortfarande problem med att garantera brand safety. Vi granskade plattformen och hittat ett 30-tal varumärken som syns i anslutning till videoklipp om droger, högerextremism och vapen. För annonsörer innebär det en mardröm.

- Rasism, skjutande 5-åringar och knark – här syns de svenska annonsörerna på Youtube
- Svenska annonsörer rasar mot Youtube – stoppar all reklam
- Annonsörerna som lämnat Youtube: "Sker på bekostnad av seriösa kanaler"
- Sveriges Annonsörer om Youtube-annonserna: Det är förödande
- Google: "Vi förstår annonsörerna"
- Här är mediebyråerna som förmedlat tveksamma Youtubeplaceringarna
- En vecka senare tillåts annonser i vit makt-kanalerna – så resonerar Google
- Sex tips för brand safety på Youtube – och priset annonsörerna får betala
- Kommer Youtube någonsin att bli säkert för varumärken?

Teknikhetsen, marknadsföringen och fear of missing out
3D-printers, Second life och VR. Marknadsförare slänger sig och sina plånböcker huvudstupa in i nya tekniker – som sällan blir bestående. Det här är berättelsen om de hajpade prylarna som aldrig tog fart. Och om hur "fomo" kostar skjortan för Sveriges marknadsförare.

- Teknikhetsen har kostat marknadsförare miljarder – här är investeringarna som glömts bort
- Varumärkena stoppar huvudet i sanden – vill inte prata om teknikkampanjerna som försvann
- Psykologen och experterna: Därför drabbas du av tech-fomo

E-postmarknadsföringsgranskning
Är det rimligt att bombas med e-postreklam från samma varumärke i princip varje dag? Den frågan ställde vi oss i samband med att vi kartlade våra privata inkorgar under en månads tid – och upptäckte att 75 procent av alla brev var reklam. Flera av varumärkena som skickat reklammejl till oss har vi aldrig varit kunder hos. Vår egen arbetsgivare Bonnier var ett av dem. Vi följde hur vår mejladress hade slussats mellan databaser och till slut använts för att fylla vår inkorg med marknadsföring vi inte ville ha.

- Vi kartlade våra inkorgar under en månad – hittade 509 reklamutskick
- Varumärkenas massutskick: "Det är åt helvete för mycket"
- Varumärkena vi aldrig varit kund hos – men som jagar oss ändå
- Säljföretagen kapar svenska varumärken – "nu bryter vi avtalet"
- Den kompletta guiden: Så maxar du e-postmarknadsföringen

Gröna vågen 2.0
Coop, Max, Godel och Oatly är alla bolag som länge profilerat sig som hållbara. För att ta reda på om snacket lönar sig genomförde YouGov på uppdrag av Resumé Insikt en mätning på hur varumärkena påverkats av den senaste tidens miljödebatt. Dessutom granskar vi om det finns någon substans bakom fina ord om klimatpositivism och återvinning.

- Gröna vågen 2.0 – så påverkas hållbara företag av miljödebatten
- Klimatpositiva bolag – marknadsföringstrick eller absolut sanning?
- Max: Risken finns att begreppet kan användas felaktigt
- Så uppmanar klädkedjornas återvinning till nya köp: "Dubbelmoral"
- Klädjätten: "Vi ser över vårt erbjudande"

Spelreklamsgranskning
Den nya spellagen trädde i kraft vid årsskiftet och vi tog fram listor på bolagen som ökat sina ireklaminvesteringar mest, kollade på hur spelreklamen påverkats och grävde djupare exakt vad det luddiga begreppet "måttfull reklam" innebär.

- Trots nya lagen – spelreklamen har inte förändrats alls
- Spelbolagen som ökat sina reklaminvesteringar mest – 6,6 miljarder i potten
- Spelbolagen lägger 30 procent på reklam – kan de hålla fast vid detta?
- Måttfullhet problematiskt – spelbolagen förstår inte själva

Engagemang i sociala medier
100 av Sveriges största annonsörer pumpar in enorma pengar på betald marknadsföring. Men de utnyttjar inte kraften i gratiskanalerna. Vi tog fram en lista som visar att engagemanget i sociala medier sviker.

- Företagen lägger miljarder på reklam – men engagemanget i sociala medier sviker
- Sveriges största annonsörer har bara 1000 följare i sociala medier
- Annonsörerna som är bäst i sociala medier – så gör de
- Experterna: Så kan du öka engagemanget i sociala medier

Omdömessajtsgranskning
Betala – och bli populär. Så ser affärsidén ut hos jämförelsesajten Trustpilot. Varumärken och konsumenter kan därmed ställa sig frågan: Finns det någon "trust" för Trustpilot?

- Vi jämförde 100 företag på omdömessajter – vem kan man lita på?
- Omdömessajtens affärsidé – högt betyg vid betalning
- Annonsörerna rasar mot Trustpilot: "Vilseledande"

Byråkonkurserna ökar
På två år har byråkonkurserna ökat med 30 procent. Samtidigt minskar nyföretagandet i branschen. Ett tecken på en stundande lågkonjunktur, men det finns fler orsaker. Vi gräver djupare i anledningarna, pratar med byråägare som varit med i konkurser och tar reda på vilken typ av byråer som överlever framåt.

- Byråkonkurserna ökar – veteranerna: detta beror det på
- Byråägarna: Här är lärdomarna från våra konkurser

Guider till kundklubbar och sponsring
Lojalitetsprogram gör kunder till vänner och sponsringsmarknaden exploderar. Vi har pratat med experter om framtiden och intervjuat bolagen som lyckats inom de båda områdena.

- Kundklubben är död – så bör du styra om lojalitetsprogrammet
- De tänker annorlunda – här är deras bästa kundklubbstips
- Så utformas kreativ sponsring – tre inspirerande case
- Här är trenderna som driver sponsringsmarknaden framåt

Vi sålde kollegans stjärt till influencers
Genom den fejkade fotokonstnären Meja Silva fick vi influencers att publicera konstverket "Suspicious technology" i sina kanaler. Det var i själva verket en pixlad bild på kollegans stjärt – och bara en av 40 ställde kritiska frågor. Här är historien om hur en rumpa blev "amazing art" och vad det gör med förtroendet för influencers.

- Vi sålde kollegans stjärt – influencers och nätverk okritiska till annonsbluffen
- Influencers och nätverk svarar: "Jag fattar ingenting – betala ut mina pengar"
- Bara en av åtta annonsmärkte stjärten – RO och KO vägrar svara
- Förtroendet i gungning – vad betyder det för annonsköpen?

Inhousetrenden exploderar
Annonsörer sparar stora summor genom att slopa externa byråer till förmån för sina inhouseteam. Vi har pratat med experter om hur man behåller och lockar talang och med inhouseavdelningen som bytte ut mediebyrån mot en robot.

- Så mycket sparar svenska annonsörer på inhouse
- Experterna: Så boostar du din inhousebyrå med kreativ spjutspets
- De bytte mediebyrån mot en robot – sparar 30 procent

Missa inte heller...

- E-sporten vinner i Cannes – nu exploderar värdefull in-game marketing
- Polemik, yttrandefrihet och troll – hur kan Twitter bli relevant för svenska marknadsförare?
- Byråerna som vuxit med raketfart – här är framgångsfaktorerna
- Syftesdrivet allt mer populärt – men ökar det försäljningen?
- Mediebyråns verklighet – affärsmodellen som gick sönder

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev