Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Inga medialejon till Sverige

Publicerad: 24 Juni 2009, 07:54

Noll. Nada. Inte ett lejon till Sverige i Mediakategorin. – Vi måste jobba med vår paketering och vårt dåliga självförtroende, säger Daniel Collin, vd för Mediaedge/CIA, som satt i juryn.


Ämnen i artikeln:

Daniel Collin

Daniel Collin. Foto: Resumé

Sverige hade bara två nomineringar i mediakategorien: Ogilvy för Svenskan FN-förbundet och Lowe Brindfors för Vattenfall. Ingen av dem gav utväxling.
Enligt Daniel Collin, som suttit i juryn, var Sverige inte ens i närheten av ett lejon.
– Nej. Vi hade en handfull inskickade bidrag och det räckte inte hela vägen fram, säger han till Reume.se efter presskonferensen.

Matchar inte Sverige den utländska konkurrensen?
– Jo, det gör vi definitivt. Vi ligger långt fram digitalt och vi jobbar bra med branding content. Jag har sett så många bra jobb hemma som borde varit med här, säger han.

Utan att ha sett alla de 1840 inskickade bidragen personligen saknar han många bra  svenska kampanjer i tävlingen.
– Färjan hade gått långt här, SVT Play hade också haft en god chans.
Acnes kampanj för flygbussarna nämner han också.

Collin tror att de uteblivna svenska framgångarna beror på att de flesta bidrag skickas in av reklambyråer, medan det i princip uteslutande sitter mediebyråfolk i juryn.
– Ur ett svenskt perspektiv måste vi jobba på vårt dåliga självförtroende och paketera våra bidrag bättre. Vi skulle kunna hävda oss väldigt väl.

Det juryn fokuserade på i bedömningen av bidragen var tre saker: kreativitet, utförande och affärsresultat.
– Vi har bara belönat kampanjer som levererat resultat. Vi har sett briljanta idéer som inte har lyckats med sitt utförande och inte levererat resultat och då åker dee ut, säger juryordförande Nick Brien.

Grand Prix gick till JWT Japan Tokyo för deras kampanj för Nestléchokladen Kit Kat.
– Den har allt vi sökt efter: en innovation och en ny affärsmodell, säger Nick Brien.

Genom ett samarbete med japanska Posten gjorde Kit Kat, som på japanska heter Kito Katsu (vilket betyder ”Surely win”), ett gratulationskort med en chokladkaka som lanserades i samband med skolbarnens slutexaminationer i skolan. Det är tradion att skicka uppmuntringskort till barnen inför deras slutprov och Kit Kats nya chokladkort blev snabbt mycket populärt.
– De har skapat ett nytt medium i detta gratulationskort som vunnit sin plats hos konsumenterna, säger Brien.

Totalt nominerades 122 bidrag av 1840 inskickade.

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

Daniel Collin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.