Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Ingen ljusning på reklammarknaden

Publicerad: 13 oktober 2009, 07:41

Reklammarknaden fortsätter att vara iskall.
I alla fall på Sveriges Mediebyråer, som köpte annonser för drygt 300 miljoner mindre nu i september jämför med ett år sedan.


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

I augusti avtog raset på mediemarknaden. Då minskade mediebyråernas investeringar med ”bara” åtta procent. Men nu i september fortsätter raset, men siffrorna är svårtolkade.
– September är den månad som har haft årets näst högsta investeringar hittills, trots att september i år endast har fyra måndagar jämfört med fem 2008. Eftersom måndag är den dag då framför allt TV-kampanjer inleds, kan en måndag mindre innebära så mycket som en femtedels lägre omsättning. Samtidigt gör detta det svårt att göra korrekta jämförelser månad för månad, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer i en kommentar till rapporten.

I och med att septembersiffrorna nu är klara kan också tredje kvartalet summeras. Och då kan man skönja en viss tillfriskning på marknaden. Första kvartalet backade med 20 procent, andra kvartalet med 22 procent och nu stannar nedgången på 15 procent.

Samtliga medieslag backar under september. Mest tappar bio, medan landsortspressen och bio klarar sig bättre än snittet.

Martin Hugosson på OMD i Göteborg tror att annonsmarknaden kommer igång – på några månaders sikt.
– Vi ser många tecken på att fler företag nu ser en ljusning i konjunkturen. Om man drar en parallell till industrin kan man säga att fabrikerna har öppnat igen men att produktionen ännu inte har kommit ikapp den efterfrågan som faktiskt finns. Därför är behovet att öka försäljningen naturligtvis lite lägre. I det perspektivet släpar medieinvesteringar alltid 3-6 månader, säger Martin Hugosson, MD, OMD Göteborg.

Mediekategorier som minskar i september:
DR/Annonsblad -41 procent
Populärpress     -40 procent
Fackpress         -33 procent
Övrigt                -23 procent       
TV                    -23 procent
Kvällspress        -23 procent
Storstadspress -21 procent
Radio                -21 procent
Internet             -20 procent
Utomhus/Trafikreklam     -19 procent
Bio                   -14 procent
Landsortspress  -14 procent

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.