Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Ingen munter läsning

Publicerad: 5 februari 2009, 10:13

Nej, det är ingen munter läsning. Å andra sidan innebär Orvesto konsument för tredje kvartalet inte några stora förändringar i den fleråriga trenden bland tidskrifter: det går sakta utför.


Ämnen i artikeln:

Orvesto

Räckvidden minskar för en klar majoritet av titlarna.
Och de som ökar är lätträknade.
Tidigare har tidskrifter där de kvinnliga läsarna dominerar stått emot den fallande trenden relativt bra. Men nu är tappen även stora bland många titlar i den kategorin, i synnerhet bland de tidskrifter som läses av yngre kvinnor.

Men det finns undantag. Nylanserade Chic med Charlotta Flinkenberg som chefredaktör verkar också snabbt ha etablerat sig hos unga kvinnor och har 90 000 läsare i sin första mätning.
Glamour är annars den tydliga vinnaren medan Plaza Kvinna är den stora förloraren bland enskilda titlar.
Glamour ökar med drygt 13 procent medan Plaza Kvinna har tappat mer än var femte läsare.
Ett tydligt tecken på att allt flera unga kvinnor hittar allt mer av sin läsning på nätet och bland bloggar.

En annan intressant iakttagelse är ålderstrappans betydelse för läsningen av Amelias Adamos tre titlar Amelia, Tara och M: fallet minskar i takt med stigande medelålder bland läsarna.

Breda och klassiska familjetidningar med relativt stora upplagor klarar sig och relativt bra, medan specialtidskrifter som till Allt om Bröllop tappar mer än andra.
Mattidningar och titlar med koppling till hälsa klarar sig också bra.

Kräftgången bland de utpräglade manstidningarna fortsätter.
Utvecklingen är en direkt spegling av konjunkturläget: tidskrifter om ekonomi och motor mest stryk. Affärsvärlden har till exempel tappat nästan var sjätte läsare, medan Veckans Affärer tappar var tionde läsare.  

Men de generella tappen är överlag väldigt stora. Många av dem är tvåsiffriga, vilket borde oroa vilken härdad tidskrifts-vd som helst.
Allt om Historia och Världens Historia är lysande undantag som båda ökar kraftigt.

De stora förlorarna finns bland de utpräglade ”killtidningarna”.  Moore tappar 26 procent, Slitz har drygt 23 procent och Café drygt 13 procent jämfört med samma mätning 2007.

Tidskrifter >75 % kvinnor Källa: Orvesto Konsument 2008:3

TidningLäsareFörändringAB Sofis Mode291Allas350-7,2%Allt om Bröllop38-17,4%Amelia389-7,2%Cosmopolitan190-6,4%Damernas Värld266-9,2%Drömhem & Trädgård1852,2%DV Mode76-6,2%Elle260-10,7%Elle Interiör213-4,5%Elle Mat & Vin1051,9%Family Living83-6,7%Femina236-13,2%Frida750,0%Förskolan1137,6%Föräld & Barn Gravid54-5,3%Glamour11813,5%Hemmets Veckotidning455-0,7%Hennes125-21,9%Hälsa2636,5%Hänt Bild227-0,9%Häst & Ryttare94I Form2186,3%Laga Lätt1075,9%Laura76-7,3%Leva!59-6,3%Lärarnas Tidning227-1,3%M Magasin119-0,8%Mama115-10,9%Må Bra389-1,0%Plaza Kvinna91-21,6%PS!63-3,1%Solo104-10,3%Svensk Damtidning349-5,7%Tara212-4,1%Topphälsa1213,4%Veckans Nu181-5,7%Vecko-Revyn199-2,9%Vi Föräldrar Gravid56-1,8%Vårdfacket162-6,4%

Tidskrifter 60-75 % kvinl. läsare. Källa: Orvesto Konsument 2008:3

TidningLäsareFörändringAB Härligt Hemma358-6,0%AB Klick460-14,0%AB Kropp & Hälsa431-10,2%Allers5510,9%Allers Trädgård210-3,7%Allt i Hemmet348-5,9%Allt om Mat577-3,7%Allt om Resor1701,2%Allt om Trädgård269-4,3%Antik & Auktion223-2,2%Buffé1662Chic90Chili69-22,5%Coop Mersmak876Dagens Medicin1365,4%EX/GT/KVP Korsord274-7,7%EX/GT/KVP Leva&Bo317-10,2%Fitness Magazine75FriskisPressen2478,3%Föräldrar & Barn103-8,0%Gård & Torp67Hem & Antik6412,3%Hem & Hyra28717,1%Hem Ljuva Hem146-12,0%Hem Lj Hem Trädgård94-19,0%Hemma i HSB315Hemmets Journal520-1,1%Hundsport181-8,1%Hus & Hem520-4,2%Hänt Extra430-5,9%Härliga Hund102-11,3%HästMagazinet52-1,9%Icakuriren616-5,7%IKEA Family Live1119-5,0%Kommunalarbetaren455-4,0%Lantliv1465,8%Matmagasinet18315,8%Okej42-8,7%Pause34Plaza71-22,0%Plaza Interiör141-4,1%På Landet54Residence1110,0%Ridsport946,8%Sats Magasin66-2,9%Se & Hör378-5,0%Skolvärlden1278,5%SKTF-tidningen149-15,3%Sköna Hem434-4,0%Veteranen196-12,1%Vi150-10,2%Vi Föräldrar187-1,6%Året Runt422-6,8%

Tidskrifter 40-60 % kvinl. läsare. Källa Orvesto Konsument 2008:3

TidskriftLäsareFörändringAB Mat & Vin319-13,8%AB Resa438-15,9%AB Söndagstidn.733-13,0%AB TV874-14,6%Allt om Kök & Bad78-14,3%Allt om Vin110-2,7%Antikvärlden78-1,3%Chef153Civilekonomen430,0%Dagens Samhälle6013,2%EX/GT/KVP Fredag273-16,8%EX/GT/KVP TV389-21,1%EX/GT/KVP TV14193Finansvärlden51-12,1%Friluftsliv88-8,3%Gods och Gårdar117-5,6%Gourmet77-15,4%Hotellrevyn32Husvagn & Camping1482,8%Journalisten4113,9%Jusektidningen700,0%Kalle Anka & Co283-6,3%Kupé207Land572-5,8%Livets Goda43Mat & Vänner60National Geographic243-8,6%När & Fjärran99-28,3%Nöjesguiden141-8,4%PRO-Pensionären280-1,8%Res93-17,7%Stadium Magazine280Turist220-3,9%TV Guiden454-3,6%Vagabond177-4,3%Vi i Villa2305-5,1%Villaägaren854-15,1%

Tidskrifter 60-80 % manl. läsare. Källa: Orvesto Konsument 2008:3

TidskriftLäsareFörändringAB Bil254-18,6%Affärsvärlden98-16,2%Aktiespararen135-13,5%Allt om Film432,4%Allt om Historia1449,1%Allt om MC110-7,6%Allt om Vetenskap13611,5%ATL Lantbr. Aff.tidn1802,3%Byggnadsarbetaren116-4,9%Båtbörsen73-22,3%Båtnytt1270,0%Café132-13,7%Connoisseur782,6%Dagens Arbete240-1,2%DI Weekend34310,6%DigitalFoto7016,7%Digitalfoto för alla99-5,7%Entreprenör39-4,9%Filter30Fokus410,0%Foto108-5,3%Företagaren5113,3%Golf Digest87-7,4%Grand2426,3%Gör Det Själv249-7,1%Illustr. Vetenskap710-5,5%Ingenjören934,5%Jaktjournalen87Jaktm.o Fiskevatten126-10,6%Kamera & Bild528,3%King80-10,1%Land Lantbruk25035,1%Lantmannen508,7%Metro Teknik11035,8%Mobil42-2,3%Nostalgia148-2,6%Ny Teknik2863,6%PC för Alla205-10,1%PC-tidningen115-6,5%Placeringsguiden72-7,7%Populär Historia1754,2%Praktiskt Båtägande732,8%Privata Affärer240-10,8%Pro Hockey46-4,2%På Kryss69-11,5%Rocky65-13,3%Segling51-12,1%Sekotidningen104-2,8%Skogen89-7,3%Slitz126-23,2%Sportmagasinet181-6,2%Sunt Förnuft100-2,9%Svensk Golf450-7,4%Svensk Jakt263-1,9%Travronden98-18,3%Ute Magasinet82-14,6%V75-guiden79-3,7%Veckans Affärer103-10,4%Vi Båtägare1071,9%Världens Historia13821,1%Åka Skidor84-7,7%

Tidskrifter >80 % manl. läsare. Källa Orvesto Konsument 2008:3

TidningLäsareFörändringAllt om Flugfiske46-14,8%Allt om Jakt & Vapen82-4,7%Automobil42-26,3%Auto Motor & Sport123-5,4%Bild & Ljud Hemma42-8,7%Bilsport194-11,8%Bilsport Börsen68-24,4%Bilsport Classic121-11,0%Boggi26Classic Motor106-7,8%Computer Sweden99Dator Magazin620,0%Fiske för Alla116-11,5%Fiskejournalen103-7,2%Fyndbörsen133-23,6%4-Wheel Drive47-29,9%Game Reactor755,6%Gatbilar.se41-25,5%Goal57-8,1%Klassiker5718,8%Ljud & Bild90-4,3%M381-1,2%MacWorld5417,4%MC-Börsen76-13,6%Moore74-26,0%Motor150-9,6%Motorbörsen159-20,5%Offside74-5,1%PC Gamer75-8,5%Power Magazine53-17,2%Super Play58-1,7%Teknikens Värld292-5,8%Trailer66-32,0%Traktor Power61Trucking Scandinavia35-30,0%Vi Bilägare364-13,3%Wheels Magazine81-6,9%

Peter Willebrand

Ämnen i artikeln:

Orvesto

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.