Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Ingen vändning i november

Publicerad: 8 november 2007, 12:22

Än kan man inte skåda ljuset i annonsmörkret. Under november förmedlades 26 procent mindre annonser än november förra året. Det visar färsk statistik från mediebyråerna.


Det kraftiga raset för storstadspressen fortsätter. I november försvann mer än var tredje förmedlad annonskrona. Hittills i år har storstadstidningarna tappat mer än 20 procent av de förmedlade annonsintäkterna.Även lokaltidningarna har nu på allvar ryckts med i nedgången. Under november tappade tidningarna 24 procent. På helåret har de backat 15 procent. Kvällspressen klarar sig relativt bra med ett tapp på 13,4 procent under november.Populärpressen är ett av medierna som klarat nedgången bäst i år. Men under november försvann 18 procent av annonspengarna från mediebyråerna. Fackpressen har det desto tuffare. De tappar 36 procent i november.Även tv backar. Dock inte lika kraftigt som dagspressen, vilket gör att mediet som helhet tar marknadsandelar. Tappet hamnade dock på 27 procent. Även Radio, som ofta är ett komplementmedium, tappar. Mer än var tredje annonskrona har försvunnit. Sett på helåret är det bara internet som backat mer än radion.Utomhus har det också tufft. Nedgången i november är på 23 procent och ackumulerat är det ett av medierna som har tappat mest. Internet är en stor förlorare i år. Men nu verkar nedgången ha bromsats.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.