Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Inget genombrott för Tivo i USA

Publicerad: 8 november 2007, 12:21

"Slutet för kommersiell tv" och "det främsta hotet mot dagens tv-tablå". Så spådde två branschkännare framtiden för digitalboxen Tivo i Resumé i mars 2001. Men i dag går det trögt för Tivo och i USA har bara var tvåhundrade hem en Tivo-box.


Tivo och konkurrenten Replay TV erbjuder en digitalbox som gör att du kan lagra upp till 30 timmar tv. Sen kan du skapa dina egna tablåer och spola förbi reklamavbrotten på ett kick. Boxarna gör också man kan börja titta på ett tv-program efter den utsatta startiden och "komma ikapp" direktsändningen genom att spola förbi reklamen.I mars 2001 spådde analysföretaget Forrester att vartannat hushåll i USA skulle använda tekniken 2005. Dit är det långt kvar. Adage.com har tagit del av den senaste försäljningsstatistiken och under tredje kvartlet i år är det första gången som försäljningsökningen är lägre än föregånde år sedan boxarna introducerades 1999. Tivo räknar med att sälja mellan 40 000 och 50 000 boxar under kvartalet. Samma period 2001 såldes 51 000.Totalt finns i dag drygt en halv miljon boxar på den amerikanska marknaden. Enligt Adage.com är det fler amerikaner som äger ett uthus än en Tivobox.

Henrik Axelsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.