Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Inget valår – då står Järvaveckans sponsorintäkter stilla

Publicerad: 14 Juni 2019, 11:18

Ahmed Abdirahman, grundare av Järvaveckan, samt Annie Lööf på scen under Järveckan 2018.

Foto: Thomas Nilsson / Wikimedia commons

Järvaveckan lyckades i år sätta rekord med nära på 53 000 besökare – en ökning med 77 procent sedan förra året. Trots det står sponsorintäkterna stilla i jämförelse med 2018, då evenemanget fick draghjälp av riksdagsvalet.


Ämnen i artikeln:

JärvaveckanAhmed AbdirahmanPrimeDavid Orlic

Igår söndag avslutades Järvaveckan då politiker, myndigheter, företag och organisationer har träffats under fem dagar på Spånga Idrottsplats. Järvaveckan, som Ahmed Abdirahmans stiftelse The Global Village ligger bakom, brukar målas upp som en mer folklig och jordnära utmanare till Almedalsveckan. Medan Almedalsveckan möter allt större kritik om elitism och otillgänglighet med skenande prisbild, syftar Järvaveckan till att minska avståndet mellan de folkvalda och medborgarna.

I år har man siktat på att locka över 40 000 besökare – en siffra i paritet med antalet som brukar besöka Almedalsveckan. Såhär i efterhand står det klart att man lyckades överträffa målet och satt nytt besöksrekord med 52 981 besökare.

LÄS MER: "Järvaveckan frågar vem som bryr sig"

I takt med att uppmärksamheten runt Järvaveckan ökat har raden aktörer ur näringslivet som ser ett värde i att befinna sig på plats växt stadigt varje år. Likaså antalet sponsorer, vilka är helt avgörande för att veckan ska kunna arrangeras. I år närvarar runt 300 organisationer. Officiella partners är Axel Johnson, Dina försäkringar, MTR, Swedbank och TCO.

Förra året omsatte Järvaveckan enligt SvD runt sex miljoner kronor, inklusive bidrag och sponsorintäkter. Liksom alla andra politiska evangemang fick man draghjälp av riksdagsvalet.

David Orlic, som är innovationschef på Järvaveckans kommunikationspartner Prime och styrelseledamot i The Global Village, har jobbat operativt med veckan sedan starten. Han kan inte uppge någon exakt siffra över vad omsättningen väntas landa på i år, men säger att intäkten inte har ökat nämnvärt utan ligger på samma nivå som i fjol.

– Järvaveckan bär idag sina egna kostnader och går +/- 0 på grund av en progressiv prissättning där sponsorer och företag gör det möjligt för ideella föreningar och civilsamhället att delta till ett lägre pris, säger han till Resumé.

Att landa sponsorer till Järvaveckan är dock inte en helt lätt uppgift, berättar David Orlic. Integration är en känslig fråga för många i näringslivet att närma sig.

– Det här är inte en förortsvecka, utan en vecka om Sveriges framtid och om relationen mellan utsatta områden och övriga samhället. Därför måste näringslivet också vara med – det finns mängder av företag som har en viktig roll att spela, inte minst kring rekrytering och arbetsmarknad.

En nyckel till ett framgångsrikt samarbete är långsiktighet.

– Det säger vi första minuten i de samtal vi har med potentiella sponsorer: vi är bara intresserade av långsiktiga samarbeten. Om det är något som människor i utsatta områden har fått nog av så är det kortsiktiga initiativ och punktinsatser, det finns en nolltolerans mot det. Företag kan inte betrakta Järvaveckan som ett jippo som man kan hoppa på för att i nästa stund hoppa av, fortsätter David Orlic.

Ideella organisationer utanför Järvaområdet får ett eget tält på Järvaveckan för 10 000 kronor halva veckan eller 20 000 kronor hela veckan. De som bokar tidigt får rabatt, då kostar det 7 500 kronor halva veckan och 15 000 kronor hela veckan. Företag som vill ha större tält på Järvaveckan betalar 35 000 kr halva veckan eller 70 000 kr hela veckan. De som bokar tidigt får rabatt: då kostar det 25 000 kronor halva veckan och 50 000 kronor hela veckan.

LÄS MER: "Ahmed Abdirahman: 'Jag blev svensk när jag kom till USA'"

– Det är inte gratis att arrangera en politikervecka på Spånga IP och Järvaveckan måste bära sina egna kostnader. Vi ska inte vara beroende av filantropi och bidrag. Det är sponsorerna som gör veckan möjlig, utan deras stöd skulle det inte gå ihop, säger David Orlic.

Han ser det inte som ett självändamål att ha låga priser, utan menar att det handlar om att generera ett högt värde till de som deltar och se till att de får tillbaka på sin investering.

– Många organisationer har svårt att motivera kostnaderna i Visby under Almedalsveckan. Samtidigt är det inte arrangörernas fel att en sängplats kan kosta så mycket som 40 000 kronor för en vecka. Eftersom Järvaveckan är ett centraliserat event, är det lättare för oss att hålla en rimlig prisbild än vad Almedalsveckan kan.

Mediebevakningen av Järvaveckan har ökat starkt sedan starten. Samtidigt väljer allt fler medier att dra ned på sin bevakning av Almedalen, som kritiserats för att vara överdriven i förhållande till hur många som har möjlighet att vara på plats. David Orlic menar däremot att Almedalsveckan har fått ett oförtjänt dålig rykte och att den allt vanligare anklagelsen om att politikerveckan i Visby blivit ett svenskt Davos haltar.

– Vi har varit väldigt tydliga sedan dag ett: Järvaveckan är inte en konkurrent till Almedalen. Vi behöver fler demokrativeckor i hela landet och vi tror att båda veckorna har en viktig roll att spela och att de kompletterar varandra.

Enligt David Orlic tyder ingenting heller på att de företag som stöttat Järvaveckan skulle välja att strunta i Almedalen.

– För det flesta är det självklart att vara med på båda, men av olika anledningar. Järvaveckan har en stark betoning på civilsamhället och en ny mötesplats med en publik som man inte ser på Almedalsveckan.

The Global Village har en slimmad projektorganisation med ett team som under förra veckan jobbat med Järvaveckan, dock inte på heltid. Däremot kommer The Global Village växla upp verksamheten i samband med att man släpper två rapporter, och kommer därmed anställda en verksamhetsledare och ha en organisation på plats året runt.

Att Järvaveckan i år valt att satsa större på kulturdelen, bland annat genom att bjuda in artister såsom Imenella och Elias Abbas, skulle kunna bredda den kommersiella potentialen ytterligare. David Orlic är dock noga med att betona att Järvaveckan inte strävar efter att bli ännu en i raden av musikfestivaler.

– Det sista Järvaveckan ska bli är ännu en musik- och matfestival, såna finns det redan gott om i och runt Stockholm. Med det sagt så tror vi att kultur har en viktig roll att spela för att föra fram samhällsfrågor. Jag är säker på att vi kommer utöka det kulturella programmet, men vi kommer göra det på ett sätt som är troget veckans format och identitet.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.