Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

”Innovation – så mycket mer än en flagga på månen”

Publicerad: 20 april 2015, 12:12

John Mellkvist spanar om innovationsbegreppet.

Foto: Montage.

Innovation är ett av samtidens mest använda modeord, som populariserades med smartphone-appens genombrott. Historiskt har det varit de stora skutten för mänskligheten som hyllats men framöver kommer även de innovativa myrstegen få allt större betydelse för att göra världen bättre, skriver John Mellkvist i en spaning.


Ämnen i artikeln:

John Mellkvist

Ett spännande ögonblick i världshistorien var när John F Kennedy 1961 meddelade sin vision om att USA inom en tioårsperiod skulle ta en människa på ett säkert sätt till månen tur och retur. Utspelet visade både innovationens kommunikativa kraft och värdet av en konkret målbild.

Innan appindustrin växt till dagens monster, var det få utom professionella uppfinnare och forskare som sade sig innovera. Nu är det som bekant annorlunda. Att inte ha med innovation i sin affärsplan är idag snarast en dödssynd.

Men vad är egentligen en innovation?

På Wikipedia står att läsa: "En innovation kan definieras som en ny idé, till exempel en produkt, lösning, affärsidé, tjänst, kemisk formel, matematisk metodik eller teknologi som visar sig lovande eller fungerar och som är ny." Redan här antyder det där lilla "kan" att definitionen inte är helt given.

Men kanske är det i nästa mening i Wikipedias betydelse som de flesta av oss fastnar:

"Den har inte tänkts ut tidigare av någon annan officiellt."

Vi nöjer oss gärna här, trots att de efterföljande raderna i Wikipedias beskrivning är minst lika betydelsefulla för en bra helhetsbild av ett viktigt område: "Ett annat sätt att definiera innovation är som något principiellt nytt som också vunnit insteg på en marknad eller i samhället. Vidare brukar man associera, inte till nya fenomen i sig, utan nya fenomen som är betydelsefulla på något sätt".

Apples grundare Steve Jobs tal om "connecting the dots" förblir en bra beskrivning av hur innovation i mångt och mycket handlar om att se sammanhangen i ett ständigt idéflöde.

Det är därför klokt i att inte låsa sig vid en enda idé. "If you're afraid someone will steal your idea then odds are you only have one idea" som en klok person sagt.

Att vara öppen med sina idéer kan kännas lite nervöst, men är det effektivaste sättet att se om tankarna har bärkraft och inte minst om timingen är rätt. Världen har alltmer börjat inse just vikten av att hinna få upp idéer på bordet i tid. Den pågående crowdfundingvågen – där innovatören börjar med att avslöja sin idé för att i samma slag undersöka intresse och söka finansiering av densamma – bygger på denna öppna logik.

En poäng med det är att utomstående ofta ser möjligheter upphovspersonen själv inte tänkt på. Man kan jämföra med en komiker som ser något vi andra ser, men som genom att lyfta in det i ett nytt sammanhang plötsligt ger händelsen ett högre värde.

Skratta mår vi bra av och just hälsa är ett fortsatt glödhett område för innovation. Många av de största genombrotten framöver väntas ske i gränslandet medicin och ny teknologi. Något som märktes under årets upplaga av festivalen SXSW i Austin, Texas, där man bland annat via #followmyheart kunde följa skådespelaren Shia Labeoufs hjärtslag online medan han befann sig på festivalområdet.

Talande var också rubriken på omslaget till TIME:s marsnummer, som löd "This baby could live to be 142 years old". Mänskligt åldrande och dess relaterade problem har beskrivits som techföretagens nästa stora utmaning, men en hel del innovationskrut läggs också på att höja vårt välbefinnande medan vi är i livet.

Nyligen rapporterade flera medier om hur en ny sorts insulinpump – som mäter det exakta insulinbehovet och doserar därefter – kommer att revolutionera tillvaron för diabetiker världen över. Med hjälp av ny teknologi sker en normalisering av tillvaron för människor som länge på grund av sjukdom eller handikapp levt ett begränsat liv.

Men normalisering är inte nog. Proteser utvecklas från att återställa verkligheten till att förbättra densamma. En som visar vägen är friidrottaren och inspiratören Amy Mullins. Hon tvingades amputera båda benen vid ett års ålder, men har vänt detta tillstånd till en kraft. Via bland annat en av de mest sedda TED-presentationerna har hon blivit en frontfigur för protesforskningen och har "ben för alla tillfällen". Från proteserna hon springer med, till förlängda galaspiror och sirligt snidade konstverk i trä formgivna av Alexander McQueen.

"Next Nature" är ett namn på det allt intressantare samspelet teknologi/natur. 3D-skrivaren ser ut att få en viktig funktion i producera mänskliga organ och det forskas på såväl kläder tillverkade av stamceller som "nästan levande" mat.

Det märks också hur biologi, vetenskap och design alltmer flyter ihop. MIT Media Lab skapade härom året en paviljong byggd av "regisserade" silkesmaskar. Syftet var att undersöka hur digital- och biologisk teknik kan samverka för att få fram nya tillverkningsmaterial för arkitektur. Även organiskt växande konstverk är en trend.

Utvecklingen av sociala medier är också värd att nämna. Denna del av internet befinner sig i ett mognadsskede. Det blir mer förfinat och inte minst mer känslodrivet. Appen Super kan sägas vara en mix av bloggplattformen Tumblr och bildspråket Emoji – en bilddelningstjänst för generation Z som adderar empati och känslor. I ett uttrycksfullt gränssnitt – visuellt inspirerat av konstnären Barbara Kruger – uppmuntras användarna med likes när de letar upp och delar bilder som visar hur de mår.

Medium beskrivs som en långsam social mediakanal, med mer eftertanke som stämmer väl med det växande intresset för stressreducering och mindfullness.

Datingappen Tinder börjar redan användas som en marknadsföringsplattform. Filmen Ex Machina med svenska Alicia Vikander som avataren Ava marknadsförs genom att Ava talar med Tinder-användarna och frågar hur det är att vara människa.

Sammanfattningsvis är det värt att reflektera över hur mycket av den innovation vi nu ser som är vidareutveckling av redan gjorda upptäckter eller korsbefruktningar mellan olika verksamhetsfält.

Visst är det lite jobbigt varje gång det kommer ett nytt buzzword som plötsligt ska vara med överallt. Innovation har blivit ett sådant ord, som det aldrig tycks skada att använda en gång för mycket. (Det kan jämföras med IT på 90-talet). Men attityder är så viktiga – och om resultatet blir att fler av oss kan och törs vara med och flytta världen framåt är det alla gånger värt att fortsätta prata innovation. Däremot behövs nya nyanser.

"De små stegens revolution" kallas den underskattade strategin att skapa en stor förändring genom många myrsteg i en viss riktning. Med apparnas logik kan några få nyckelfunktioner kombineras för oändliga paketeringsmöjligheter (mashups) vilket därigenom skapar bättre och bredare förståelse för avancerad teknik. Denna utveckling skulle vi kunna kalla "de små stegens innovation" – och kommer i förlängningen vara minst lika värdefull som en flagga på månen.

John Mellkvist
Design- och varumärkesstrateg

Ämnen i artikeln:

John Mellkvist

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.