Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Instagram betalar mediebolag för att använda Reels

Publicerad: 2 augusti 2022, 08:19

Foto: Kallestad, Gorm

Instagram har sedan tidigare betalat kreatörer som använt videoverktyget Reels. Nu har man utökat betalningarna till mediebolag, enligt uppgifter.


Ämnen i artikeln:

InstagramNyheter

Instagram har börjat betala ut pengar till mediebolag som får ett visst antal visningar på Reels, detta enligt uppgifter till Digiday. Förra året började Instagram betala kreatörer. Men enligt de mediebolagschefer som Digiday pratat med är systemet och ersättningsnivåerna oklara: en person kallar det för en ”black box”. 

– Helt ärligt så har vi inte fått så mycket information om hur det fungerar. Vi har en dashboard som visar intäkter varje vecka – men inte enorma summor.

Källor berättar om utbetalningar mellan 1 200 dollar till 20 000 dollar i månaden. Huruvida det motiverar bolagen att skapa mer innehåll för Reels varierar. En person sa att det inte gjorde någon skillnad, medan en annan såg det som ett incitament för att använda verktyget.

LÄS OCKSÅ: Chef bemöter kritiken efter förändringarna: ”Instagram kommer bli mer videobaserad” 

Att Instagram vill se fler skapa innehåll är del av deras satsning på video. Nyligen kritiserades appen för sitt video-fokus. Instagramchefen Adam Mosseri menar att videoinnehåll kommer öka på appen oavsett, medan kritiker menar att det är Instagram som premierar video och videokreatörer. 

Frågan är om några tusen dollar kommer vara tillräckligt med motivation för att bolag verkligen ska satsa på videoinnehåll på plattformen. 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

InstagramNyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.