Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Instagram ska fyllas med ytterligare reklam – vad innebär det?

Publicerad: 5 juni 2019, 12:01

Foto: Montage: Andreas Elgstrand

Sedan igår kan annonsörer förvandla sina influencers poster till annonser, vilket i sin tur gör att de kan köpa räckvidd för dem. Verktyget "paid partnership tool" kommer leda till ytterligare diskussioner om hur influencers ersätts, det tror My Söderholm, medgrundare av Socialminds.


Ämnen i artikeln:

InstagramMy Söderholm

Instagram har länge jobbat med att införa nya funktioner som ska underlätta i samspelet mellan annonsörer, byråer och influencers. Förra året införde man den inbyggda annonsmärkningen, ett verktyg som används av många men långtifrån alla.

Igår lanserade man en av de funktioner som varit mest efterfrågad av annonsörer – möjligheten att köpa räckvidd för influencerposter. Funktionen öppnar upp möjligheten för att få ytterligare räckvidd och nå bortom influencerns kärnföljare. Tidigare har vissa aktörer löst problemet genom att influencern själv betalar för spridningen och därefter blivit ersatt. Annonsörer kan precis som på de flesta andra håll rikta annonseringen mot lämplig målgrupp.

Förändringarna kommer kort efter att både brittiska och amerikanska myndigheter legat på både influencers och annonsörer om att följa de regler som finns gällande marknadsföring i sociala medier.

My Söderholm är medgrundare och tidigare vd på Socialminds, en byrå som jobbar mycket med influencer marketing. Enligt henne kommer den nya funktionen betyda mycket för hur de olika aktörerna i branschen agerar och förhandlar.

– Många influencers kommer behöva tänka om gällande sin prissättning. En del kommer nog säga att de borde ha mer betalt i och med att det är deras ansikte som syns, samtidigt kommer byråer och annonsörer kunna argumentera för att profilerna ska ha mindre betalt då de får chansen att få nya följare, berättar hon för Resumé.

Precis som Instagram påstår berättar My Söderholm att kunder hon jobbat med efterfrågat en liknande lösning.

– Har man ett längre samarbete med en profil där posterna känns lite mer genuina tror jag man kan komma att använda sig mycket av den här funktionen. Är det bara en influencer som posar med en produkt finns risken att det känns lite väl "reklamigt".

Samtidigt finns det baksidor med "paid partnership tool". Influencertrenden växte fram delvis som en reaktion på att alltfler, främst yngre, skyr alla sorters traditionell reklam. Möjligheten att fylla Instagram med ytterligare kommersiellt material riskerar att få en backlash.

– Folk är trötta på att se reklam hela dagarna. Man har heller inte full koll på vilka profiler man följer, dyker de här posterna upp i flödet kanske man tror att man gör det och känner sig lite lurad. Dessutom tror jag att yngre barn tycker att vissa profiler är lite väl mycket "sell out".

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

InstagramMy Söderholm

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.