Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Inte fel ta betalt för glädje, lycka och skönhet

Publicerad: 14 Maj 2009, 08:06

Förra veckan var jag på Disruptive Media. En presentation av den svenska communityn Stardoll. Flera av besökarna upprördes djupt inför det faktum att ett företag säljer en dröm om skönhet, framgång och popularitet. Till unga flickor. Backchanneln på Twitter förändrades sakta till en lätt mobb.


Ämnen i artikeln:

GästtyckarenNiclas Strandh

Niclas Strandh

Själv funderade jag över om det var cyniskt eller helt enkelt normalt det företaget erbjöd. Men den politiskt korrekta jag var nära att hoppa fram ur sin låda och förfäras över kapitaliseringen av små­tjejers drömmar. Trodde jag hade förgiftat honom för länge sedan. Skrämmande upplevelse.

För vad är problemet? Vi köper leksaker till våra barn. De är ofta brandade som fan. Det är inget större problem. Vi köper svindyra DC-kepsar. De har ju i alla fall något på huvudet då. Vi köper merchandise i sällan skådade mått. Allt är fantasi. Visst, det ”rasas” lite här och där över hur barnkläder ser ut och det oroas över reklamens påverkan på barnens självbild.
För det är ju alltid reklamens fel. Oftast. Fast någorlunda vettiga människor, även inom vår bransch, kan påpeka att det ju faktiskt är föräldrarna som måste ta ansvar att säga nej. Att prata med sina barn. Det är inte enkelt – men det går inte heller att ge allt ansvar till reklambranschen, webbyråer och entreprenörer.
När det kommer till att betala för en virtuell fantasi – att köpa virtuella kläder till sin avatar – då blir vi plötsligt upprörda. Då slår de analoga värderingarna till. Varför är det så mycket förfärligare att betala för att leka på nätet än att leka på golvet i flickrummet?
Självklart handlar det om att tjäna pengar. Men har vi plötsligt glömt bort att det borde vara okej att tjäna pengar på att skapa något riktigt kul – även om det är för unga tjejer? Precis som när Mattel gör sina Barbiedockor, precis som när Spiderman-figurerna är den högsta önskan för småkillarna så handlar det om att leka sig fram till vem man är – via att vara någon annan för en stund. Okej, det räddar inte världen men det gör den uthärdlig för en stund.

Är det så cyniskt egentligen? Är det inte precis vad vi gör varje dag som reklamare? Är det inte det vi vill tjäna pengar på? Att skapa fantasier och upplevelser som gör att människan har roligare, blir snyggare och känner sig lyckligare?

Av: Niclas Strandh
creative planner/strateg sociala medier på byrån Niclas Strandh DigitalPR och JMW.
Bloggar bland annat på www.deepedition.com 

Nina Malmström

Ämnen i artikeln:

GästtyckarenNiclas Strandh

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.