Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Intellecta fortsätter växa genom förvärv

Publicerad: 1 mars 2010, 13:50

Intellecta gör med tanke på lågkonjunkturen ett riktigt hyfsat resultat för 2009. Nu tror de på fortsatt tillväxt för koncernen under 2010, och den kan ske genom både organisk tillväxt och förvärv av kommunikations­företag som passar in i deras b2b-inriktning.


Ämnen i artikeln:

BörsIntellecta

truefalse

Intellecta är på papperet Sveriges största kommunikationsföretag. Men deras verksamhet med i stort sett alla kommunikationstjänster från ax till limpa, gör att de skiljer ut sig markant mot andra kommunikationsföretag.

Inom koncernen finns allt från strategisk rådgivning i kommunikations- och varumärkesfrågor till tryckerier och logistikföretag som producerar till exempel aktieprospekt och års­redovisningar.

Intellecta Consulting är den av de två huvudgrenarna som har växt mest, och som klarat sig bäst under 2009. Rörelsemarginalen på 9,6 procent ligger på hälften av föregående års, men är fullt i nivå med vad många konsultföretag ligger på ett normal­år. Intellecta Infolog landade på en marginal på knappa 0,6 procent mot föregående års 1,5 procent.

Samtidigt visar båda delarna på en uppgång under fjärde kvartalet förra året. Koncernens nettoomsättning hade en tillväxt på 21 procent 2009 jämfört med motsvarande period före­gående år.

Det ursprungliga Intellecta, med inriktning på företagskommunikation, köptes 2000 av börsnoterade Tryckindustri. Sedan dess har strategin varit att växa inom sitt versamhetsområde. Till förvärven under 00-talet hör danska b2b-byrån Bysted, Publicisterna, varumärkesbyrån Rewir och reklambyrån Hilanders.

Finanskrisen hösten 2008 gjorde­ att Intellectas ambitioner att öka sin storlek för att försvara positionen på börsen tillfälligt avstannade. Då var Intellecta långt framme i en utvärdering av möjliga förvärvskandidater.

Men nu markerar vd Richard Ohlson i bokslutskommunikén att de tillväxtambitionerna finns kvar:
– Vi är samtidigt öppna för nya förvärv där tonvikten ligger på företag som ger oss ökad förädling och stärker oss ytterligare marknadsmässigt. Förvärvsobjekten ska representera en god långsiktig tillväxt som passar in i Intellectas affärsmodell och skapar ökade aktieägarvärden.

Intellecta har samtidigt använt lågkonjunkturen till att se över kostnaderna. Minskningen av personal ger under 2010 sänkta kostnader med 21 miljoner.

På konsultsidan är Intellectas kanske tydligaste konkurrent Hallvarsson & Halvarsson när det handlar om ir- och kommunikationstjänster. Till skillnad från dem ägs de inte av en internationell koncern, och har inte samma globala nätverk. Fast till­hörighet till internationella nätverk har förmodligen större betydelse för företag som har sin tyngpunkt i pr- och public affairs-arbetet.

En fråga för Intellecta under det kommande året lär också bli hur ledningsstrukturen ska se ut framöver. Richard Ohlson, vd och koncernchef och tilllika en av de stora ägarna, blir 64 år under 2010 och funderar rimligen på att runda av yrkeskarriären.

Stefan Ölander, tidigare vd och grundare av Rewir, utsågs under hösten till ny affärsområdeschef för tillväxtområdet Intellecta Consulting, vilket kanske är en fingervisning om vad som är att vänta på vd-posten.

Veckan som gick – och som kommer

Tråkiga siffror. Förra veckans upplagesiff­ror från Tid­ningsstatistik var inte roliga för affärspressen. Dagens Industri tappade 10 700 exemplar till 102 200. Affärsvärlden backade med över 30 procent till 17 900 exemplar. Veckans Affärer klarade sig med ett ras på 4 procent, till 29 000, men har trots det färre prenumeranter som betalar fullt pris. Även Privata Affärer och Placeringsguiden rasade i takt med att börsen steg.

Växer i öst. MTG har köpt ytterligare 35 procent av Viastrong i Ukraina. SMTG äger efter affären 50 procent av Viastrong. Företaget erbjuder digital-tv via satellit. .

På nytt jobb. Anna Trane, ekonomijournalist på SVT, är ny press- och pr-chef på Cybercom. På Cybercom ska hon ansvara för presskontakter och att sälja in nyheter. I ansvarsområdet ligger också CSR-frågor.

Prisvärt. Cristina Stenbeck var gäst när Bonnier i förra veckan prisade årets bästa ekonomijournalister. Priset gick till Niklas Svensson och Johan Stambro för deras avslöjande om Vattenfall. Prisas gör också Stenbecks maktbolag Kinnevik. Av de nio börsanalytiker som följer bolaget rekommenderar åtta köp av aktien. Även portföljbolaget Transcom är ett av de po­puläraste hos analytikerkåren.

Janne Sundling

Ämnen i artikeln:

BörsIntellecta

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.