Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Intellecta vill växa igen

Publicerad: 2 september 2010, 10:12

Börsnoterade kommunikationskoncernen Intellecta gör 28 miljoner i vinst första halvåret men minskar samtidigt omsättningen. En förklaring till den positiva resultatutvecklingen ligger i minskade personalkostnader.


Ämnen i artikeln:

BörsIntellecta

truefalse

Intellectas vd Richard Ohlson (Foto: Björn Elgstrand)

Intellectas halvårsrapport visar att de förbättrar sitt resultat med 45 procent samtidigt som omsättningen minskar med 4,3 procent jämfört med samma period förra året. Nettoomsättningen för halvåret slutar på 352,4 miljoner (jämfört med 367,8 miljoner första halvåret 2009).
– Vi gör ett bättre resultat än samma period förra året och är nöjda med första halvåret, säger koncernchefen Richard Ohlson.

I Intellectakoncernen ingår bland annat Intellectas egen konsultverksamhet, varumärkesbyrån Rewir, reklambyrån Hilanders och reklambyrån Bysted med verksamhet i Malmö och Danmark. Alla de delarna finns samlade i affärsområdet Intellecta Consulting.

Men i koncernen finns också en omfattande verksamhet inom informationslogistik, med tryckerier och logistikföretag.

Och det är det senare affärsområdet Infolog, som svarar för det främsta förbättringen av resultatet under ­första halvåret.
– Dels beror det på personalminskningar, dels på att vi tidigare har köpt in tryckeritjänster åt kunder från andra tryckerier än våra egna. Den kostnaden hamnar nu i stället hos kunderna, säger Richard Ohlson.

Affärsområdet Consulting backar däremot i resultat. Från 18,3 miljoner första halvåret 2009 till 17,1 miljoner första halvåret 2010. För reklambyrån Hilanders betydde finanskrisen 2008 en tvär inbromsning på flera områden.
– De hade många kunder inom ­den finansiella sektorn och fick ta mycket pisk. Kunderna drog blixtsnabbt i spaken, en del drog sig till och med undan från den svenska marknaden. Men i dag går Hilanders med plus och det finns stora förväntningar inför framtiden.

Under sommaren har mat- och livsmedelsuppdragen inom Hilanders förts över till ett nytt dotterbolag, ­Hilanders Kitchen.

Jämfört med för ett år sedan har antalet anställda minskat med 50 personer. Minskningen har främst skett på Infolog.

I sin nuvarande konstruktion har ­Intellecta varit på börsen i tio år. År 2000 köptes Intellecta av börsnoterade Tryckindustri, som i samma veva satte namnet Intellecta på hela koncernen.

Hösten 2008 fanns en tydlig ambition att fortsätta växa.
– Intellecta AB är egentligen för ­litet för att ligga på börsen. Vi har krav på oss att växa, dels genom organisk tillväxt, dels genom förvärv, sade ­Richard Ohlson till Resumé då.
– Det gäller fortfarande. Under 2009 hittade vi inget som hade rätt prislapp. Men just nu pågår diskussionen om två förvärv på konsultsidan. Vi tittar på hur vi ska kunna stärka vårt erbjudande, säger Richard Ohlson i dag.

Fast konjunkturläget är svårbedömt, menar han.
– För vissa kunder är det full rulle, andra har det fortsatt svårt. Konjunktur­läget är kanske någonstans där mittemellan. Men vi ser med gott mod mot framtiden, säger Richard Ohlson.

Veckan som gick

• Betal-Times floppade. Rupert Murdochs försök att ta betalt för antika The Times på nätet har floppat, rapporterar DN.se. Trafiken till Times sajt har minskat till en tredjedel sedan tidningen i juni började ta två pund i veckan för nätläsningen. Då räknas även prenumeranter på pappers­tidningen som har fri tillgång till nätet.

Kanske är nätläsningen en kulturfråga. En annan undersökning visar att fyra av fem britter inte kan tänka sig att betala för nyheter på nätet. Däremot kan tre av fem läsare i Sydostasien tänka sig att slanta upp för nätinnehåll.
Däremot går det bättre för Murdochägda Wall Street Journal på nätet. Där uppges betalviljan vara högre, främst bland företag.

• Bättre begagnat från IKEA. Begagnade IKEA-möbler på nätet är Schibstedägda Blockets senaste samarbete. I helgen lanseras IKEA:s annonstorg för begagnat i samband med en loppis på varuhusens parkeringsplatser.
– I första hand handlar det om att underlätta för våra kunder att ta ett miljöansvar, säger Peter Agnefäll, chef för IKEA:s svenska varuhus till Svenska Dagbladet.

• PROGNOSMISSAR.
Finansanalytikerna bommade två av tre prognoser de senaste fem kvartalen. Det visar Nordnet, som har gått igenom prognoser och utfall för resultatet i de 30 största bolagen på Stockholmsbörsen. Nordnet definierar en avvikelse på tio procent upp eller ner som godkänt.

Janne Sundling

Ämnen i artikeln:

BörsIntellecta

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.