Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Internet och fotbolls-VM räddade mediebyråerna

Publicerad: 20 Januari 2009, 09:05

Tack DR och internet! Och VM och OS. Sveriges mediebyråer visar fem procent plus när medieinvesteringarna för 2008 ska summeras.  Totalt förmedlade medlemmarna drygt 12,3 miljarder, ungefär en tredjedel av reklaminvesteringarna i landet.


Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernSveriges MediebyråerPer Rosvall

Per Rosvall, vd för Sveriges Mediebyråer, förklarar ökningen med att medlemmarna blivit bättre på just internet och DR.
– Men är två tredjedelar av ökningen kommer från dessa två mediekategorier, säger han.

2008 var också ett stort sportår. Martin Hugosson är chef på OMD Göteborg:
–Intressant att notera är att en enda månad med stora idrottsevenemang, som i Fotbolls-EM, kan påverka helårsresultatet så kraftigt. Vi ser också en tendens att säsongen för tunga medieinvesteringarna förskjutits från de klassiska högsäsongsmånaderna, då det är trångt i kanalerna, till de traditionellt mindre investeringsintensiva månaderna, säger han i en kommentar.

Mediekategoriernas utveckling 2008:

Ökar
DR 58 procent
Internet 20 procent
Bio 20 procent
Dagspress landsort 12 procent
TV 4 procent
Utomhus 2 procent

Minskar:
Dagspress storstad -5 procent
Kvällspress -3 procent
Radio -3 procent
Fackpress -1 procent

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.