Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Internet på väg att konkurrera ut tv:n

Publicerad: 21 maj 2008, 08:56

Länge var medievanorna stabila. Men internet förändrar nu användandet i snabb takt. Och webben blir en allt viktigare kanal – även för äldre.


Mediedagen 2007. Källa: Nordicom

– Idag är kanske 24 till 44-åringarna den mest intressanta gruppen att studera, säger Ulla Carlsson, professor och ansvarig för undersökningen vid Nordicom vid Göteborgs Universitet.

Bakom de förändrade vanorna ligger utbyggnaden av bredband. På bara fyra år har tillgången till bredband gått från 30 procent av svenskarna till 70 procent. Samtidigt har internetanvändandet fördubblats.

Flitigast är personer mellan 15 och 24. De lägger sju timmar om dagen på medier. Men de sviker de traditionella medierna som tv, radio och böcker. För tio år sedan lade de någon procent av sin tid på nätet i fjol stod webben för 28 procent av deras medieanvändning.

I den här gruppen är tv:n utkonkurrerad av internet och datorspel på tidiga kvällen. Men de använder nätet för att läsa kvällstidningarna och titta på webb-tv. Det verkar också som om vanorna håller i sig. Även äldre uppvisar ett liknande beteende.

Riktigt illa ser det ut för tv som nyhetsmedium. I början av 2000-talet såg drygt hälften på tv-nyheter. Nu är den siffran nere på 39 procent om man även räknar in webb-tv.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.