Nyheter
Internetstiftelsen valspecial visar att förstagångsväljare ofta konsumerar politik på Instagram
Publicerad: 6 april 2022, 11:18
Ebba Busch har flest följare på Instagram bland partiledarna. Kanske en fördel, eftersom förstagångsväljare främst tar del av politisk kommunikation på just Instagram.
Politiker kan tjäna på att vara närvarande på sociala medier, i alla fall om man vill nå förstagångsväljare. Det visar Internetstiftelsen specialutgåva av Svenskarna och internet.
Under tisdagen släppte Internetstiftelsen en specialversion av sin årliga rapport Svenskarna och internet, med fokus på politik inför årets riksdagsval. Man har fokuserat på internet och sociala medier som en politisk arena, och det är framför allt yngre och förstagångsväljare som tar del av politisk kommunikation online, speciellt grupperna födda på 90- och 00-talet.
Enligt undersökningen så är det främst de yngre som diskuterar politik online, och fler män än kvinnor. Det är dessutom stor skillnad mellan ämnena som män och kvinnor diskuterar på internet. Trots att internet är en viktig källa till information så är det traditionella medier, specifikt tv, som har högst förtroende bland väljarna och över hälften av internetanvändare känner oro för att internet kan användas för att sprida falsk information om valet.
Hot och hat är förekommande i diskussionerna och det är de yngre användarna som är mer benägna att anmäla kommentarer eller inlägg som kränkande eller som bryter mot reglerna.
Andra insikter från rapporten:
LÄS OCKSÅ: Så jobbar Socialdemokraternas ungdomsförbund fram succé på Tiktok
Bild 1/4
Läs hela rapporten på Svenskarna och internets hemsida.