Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Internetstiftelsen valspecial visar att förstagångsväljare ofta konsumerar politik på Instagram

Publicerad: 6 april 2022, 11:18

Ebba Busch har flest följare på Instagram bland partiledarna. Kanske en fördel, eftersom förstagångsväljare främst tar del av politisk kommunikation på just Instagram.

Politiker kan tjäna på att vara närvarande på sociala medier, i alla fall om man vill nå förstagångsväljare. Det visar Internetstiftelsen specialutgåva av Svenskarna och internet.


Ämnen i artikeln:

Politisk kommunikationSvenskarna och InternetSociala medierEbba Busch Thor

Under tisdagen släppte Internetstiftelsen en specialversion av sin årliga rapport Svenskarna och internet, med fokus på politik inför årets riksdagsval. Man har fokuserat på internet och sociala medier som en politisk arena, och det är framför allt yngre och förstagångsväljare som tar del av politisk kommunikation online, speciellt grupperna födda på 90- och 00-talet.

Enligt undersökningen så är det främst de yngre som diskuterar politik online, och fler män än kvinnor. Det är dessutom stor skillnad mellan ämnena som män och kvinnor diskuterar på internet. Trots att internet är en viktig källa till information så är det traditionella medier, specifikt tv, som har högst förtroende bland väljarna och över hälften av internetanvändare känner oro för att internet kan användas för att sprida falsk information om valet.

Hot och hat är förekommande i diskussionerna och det är de yngre användarna som är mer benägna att anmäla kommentarer eller inlägg som kränkande eller som bryter mot reglerna. 

Andra insikter från rapporten:

Förstagångsväljare tar främst del av politisk kommunikation via Instagram. Bland personer födda på 90-talet är Instagram och Facebook lika stora, medan 80-talister och äldre föredrar Facebook.
Artiklar och nyhetsinslag är inläggen som flest tar del av, men förstagångsväljare näs i högre grad av inlägg direkt från partier, enskilda politiker och kampanjmaterial från partier.
Flashback har lägst förtroende när det kommer till politisk information, och traditionell media som tv, radio och dagstidningar har högst.
Förstagångsväljare litar generellt mer på politisk information från traditionella medier, men mindre än äldre väljare på politisk information från sociala medier.
Sex av tio anser att sociala medieplattformar bör ta bort politiskt innehåll med desinformation.

LÄS OCKSÅ: Så jobbar Socialdemokraternas ungdomsförbund fram succé på Tiktok

Bild 1/4  

Läs hela rapporten på Svenskarna och internets hemsida.

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.