Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Irene Bernald

Publicerad: 9 oktober 2009, 06:50

Irene Bernald, marknadschef på Audi. Nominerad i kategorin bilar i Sveriges 101 bästa marknadschefer.


Irene Bernald.

Det sägs att det börjat rulla på i bilbranschen igen?
- Absolut, det ser väldigt bra ut och vi märker av ett ökat intresse.

Har konjunkturen rentav vänt?
- Ja. Eller njae,  det ser i alla fall inte lika mörkt ut. Vi ligger på en bättre nivå än tidigare i år, och vi har en nyfunnen optimism.

Vad har ni gjort för att stärka er position 2009?
- Vi har lanserat en hel del nya bilmodeller. Bland annat vår modell A4 Allroad quattro, Audi Q5 och miljöklassade A4 2.0 TDIe, och inom kort kommer även A5 Sportpack ut på marknaden.
- Sedan så är vi just nu ute på en turné där vi besöker landets alla Audi återförsäljare i samband med att vi fyller 100 år som bilmärke i år.

100 år låter ohygglig gammalt. Känner ni er som ett gammalt bilmärke?
- Nejdå, vi har visserligen 100åriga anor och en spännande historia  men känner oss  som  ett väldigt ungt och modernt företag.

Skulle man kunna säga att ni är bilbranschens Rolling Stones när ni nu på ålderns höst ger er ut på en turné?
- Haha, ja, det skulle man kanske kunna säga. Fast det blir nog inte lika mycket festande på vår turné.

Hur ser ni på året som kommer?

- 2010 blir nog ett rätt tufft år, även om jag antydde att det börjar vända. Det är lägre försäljning än vi är vana med, och volymerna i hela branschen är låga. Men vi håller oss altjämt positiva.

Hur ska ni lyckas behålla er position på marknaden?
- Genom att satsa på våra befintliga kanaler. Med allt från events till TV till webb och stort fokus på våra befintliga Audi-ägare.

Så det är bara att tuta och köra?
- Njae, det kommer fortsatt vara tufft och vi kommer att behöva kämpa. Det är inget självspelande piano.

2007 blev du årets marknadschef i kategorin bilar. Året därpå blev du slutkandidat, men snuvad på segern av Fredrik Ellsäter, marknadschef på BMW. Hur går det i år?

- Det är enormt hård konkurrens även i år, och svårt att säga vem som tar hem det. Men det ska bli spännande, vi får se helt enkelt.

Tero Marjamäki

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.