Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

IRM:s prognos: Högtryck!

Publicerad: 11 juni 2010, 07:50

IRM skruvar nu upp prognosen för den svenska reklammarknaden. Efter att ha växt med 3,6 procent under första kvartalet räknar nu institutet med en tillväxt på 5 procent under 2010.


Ämnen i artikeln:

IRM

IRM räknar med högryck på reklammarknaden åtminstone till riksdagsvalet är avklarat. Foto: Colourbox

Tillväxten drivs på främst av internet och tv. De kommersiella tv-kanalerna förväntas öka sina intäkter med 14 procent, vilket innebär att de kommer sälja reklam för över 5 miljarder när 2010 summeras. Både sökords- och displayannonseringen spås öka med tvåsiffriga tal.

IRM räknar också med stark tillväxt för kvällspress, gratistidningar butiksmedier, radio och Bioreklam. Morgonpressen kommer att tappa marknadsandelar, men förväntas ändå öka sina intäkter under 2010.

Man ska dock komma ihåg att jämförelsetalen kommer från 2009 när annonsmarknaderna rasade kraftigt. Det är en bra bit kvar till de reklamköp som gjordes under 2008.
– Den rekyl som vi nu ser på reklammarknaden efter krisåret 2009 är tveklöst mer kraftfull än
väntat, men det är också tydligt att Sveriges ekonomi vänt uppåt tidigare är någon kunnat
ana, säger IRM:s vd Magnus Anshelm i en kommentar till den nya prognosen.
– Vi har en situation, där flera medier är fullbokade även över sommaren. Detta är mycket ovanligt och tyder på att efterfrågan inte kommer att minska förrän tidigast efter Riksdagsvalet i september, fortsätter Magnus Anshelm.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.