Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

IRM sänker prognosen för tredje gången i år

Publicerad: 20 September 2019, 11:05

Reklammarknaden går mot kärvare tider. Nu nedjusterar IRM sin prognos för medieinvesteringarna 2019 – för tredje gången.


Ämnen i artikeln:

MedieinvesteringarIRM

Den svenska reklammarknaden har länge gått som tåget. 2018 slog medieinvesteringarna all time high med en tillväxt som steg med 6 procent. Omsättningen landade på över 39 miljarder kronor. Många branscher visade positiva siffror, men en av de största vinnarna var utomhusreklam som steg med 18 procent.

Reklammarknadens tillväxt har dock mattats av under första halvåret 2019. Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM) skriver att det är på grund av starka jämförelsetal från 2018, drivna av idrottsevenemang och val samt som följd av att den svenska ekonomin svalnat.

LÄS MER: "Snart kan konjunkturen vända – så rustar branschen"

Nu har IRM sänkt sin prognos för total medieinvestering under 2019 från +3,3 procent till 2,8 procent. Det är tredje gången i år som IRM väljer att sänka prognosen.

"Den samlade marknadstillväxten under 2019 och 2020 är mer i linje med trend på jämförbara internationella marknader", skriver IRM.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Ämnen i artikeln:

MedieinvesteringarIRM

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.