Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

IRM spår tillväxt under 2003

Publicerad: 8 november 2007, 12:22

Efter några svaga år tror IRM att samtliga mediegrupper kommer att växa under 2003. Den spådomen lämnar man efter att annonsmarknaden visat upp bättre siffror än väntat under hösten.


De traditionella mediernas utveckling har gått bättre än vad IRM, Institutet för reklam- och mediestatistik, spådde i sin juniprognos. Nu revideras prognosen för de totala medieinvesteringarna för 2002 med nära 400 miljoner kronor vilket medför att reklaminvesteringarna i de traditionella medierna antas minska med 5,3 procent jämfört med år 2001. Totalt tror IRM att medieinvesteringarna i traditionella medier kommer att uppgå till cirka 14,8 miljarder kronor under 2002, nästan 750 miljoner kronor mindre än förra året.Annonsering i populärpress, bio och tv har återhämtat sig kraftigt jämfört med i fjol. Det har gått sämre för radio, fackpress och storstads- och kvällspress. Konjunkturnedgången har inte slagit lika hårt mot landsortspressen eftersom de har en större andel detaljhandelsreklam än övrig dagspress. Starkast har uppgången varit för utomhusannonseringen som gynnats av stora medieinvesteringar i samband med valrörelsen.Förväntningarna på den ekonomiska utvecklingen 2003 är högt ställda och tros kunna smitta av sig på reklaminvesteringarna. På IRM bedömer man att de traditionella medierna ska öka med tre procent nästa år. Utfallet i pengar, de totala medieinvesteringarna, förväntas landa på 15,3 miljarder kronor. Det är en ökning med 430 miljoner kronor jämfört med 2002. Starkast väntas utomhus, tv och bio att växa. Även Internet förväntas en positiv tillväxt.

Jessica Claesson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.