Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

It-bubblan sprack – men hennes digitala resa hade bara börjat

Publicerad: 2 Februari 2018, 14:34

Johanna Fagrell Köhler

Foto: Andreas Elgstrand

Hon var med och drömde om digitala innovationer som Swish. Och hon var där när dotcom-döden sänkte dem alla. Men de visioner som en gång formade Johanna Fagrell Köhler är nu verkliga – och hon leder de bolag som lyckats.


Ämnen i artikeln:

HiQCreunaJohan Staël von Holstein

Det var som om ordet INTERNET lyste i ögonen på de tre företagsvisionärer som sparkade igång omtalade Icon Media Lab i en av Stockholms Hötorgsskrapor 1996. Med Johan Staël von Holstein i spetsen och investeringar från stans välbeställda växte bolagets svenska del på ett par år till 300 anställda.

Johanna Fagrell Köhler hade varit föräldraledig efter några år i försäkringsmäklarbranschen när hon sprang på en kompis som satt på det fortgående tåget. "Du borde börja jobba hos oss", sa han. Hon förstod mycket lite av vad dessa internetkonsulter gjorde, men var skicklig på försäljning och kommunikationen med kunder. Hon anställdes som kundansvarig och började sätta sig in i visionerna: "I framtiden ska man kunna beställa taxi i mobilen" sade man. "Och checka in på Arlanda innan man ens anlänt".

År 2000 hade bolaget hunnit med att börsnoteras och nått upp till en omsättning på 1,7 miljarder kronor – men med förluster på hundratals miljoner varje år. Så klev dotcom-döden in i matchen och vred om dolken.

Svenska Icon Media Lab, som i efterhand har såväl hyllats som beskrivits som ett företag med hybris, gick i konkurs i maj 2002. Visionerna hade varit precis på gränsen för tidigt. Uber grundades sju år senare. Den digitala incheckningen på flygplatser ungefär i samma veva.

Johanna Fagrell Köhler förlorade sitt jobb och sina andelar i optionsprogrammet. Men hon hade ändå vunnit. Det var där hon laden grunden till allt hon nu står för.

Takhöjden är överraskande hög i den digitala byrån Creunas lokaler på Kungsholmen. Ungefär som i en kyrka.

– Det är en gammal kyrka. Och den andra delen har varit en biograf, berättar Johanna Fagrell Köhler med den sortens stolthet som skiner igenom när någon delar med sig av nyförvärvade kunskaper.

Nyårsraketerna hade knappt hunnit avta när Creuna meddelade att Johanna Fagrell Köhler är byråns nya vd. Sedan dess har hon varit upptagen med en semester i Asien samt att lämna sin styrelsepost på Nasdaq-noterade HiQ, och med att få ordning på de kvarvarande styrelseuppdragen som ska kombineras med den nya heltidstjänsten. Hon tar över som flockledare först den 12 februari.

– De fyra uppdragen utöver Creuna kommer att bli övertid, säger hon och skrattar åt det säkerligen tuffa upplägget.

En hissfärd bort ligger kyrkans loftvåning där de anställda kan få massage, spela sällskapsspel och ha möte i konferensrummet. Eller helt enkelt blicka ut över stans svarta plåttak genom det runda och mäktiga fönstret på husets gavel.

Creuna, med ett resultat på 3,9 miljoner kronor och en omsättning på 169 miljoner kronor, har skaffat sig spektakulära lokaler. Inte så konstigt, med tanke på att man har fördubblat omsättningen de senaste tio åren. Johanna uppfattar det som ett stabilt företag med ett bra rykte, och blev minst sagt intresserad när en kollega hörde av sig på yrkesnätverket Linkedin.

– 'Vill du ha ett nytt vd-jobb?' skrev han. 'Nej', svarade jag. 'Synd, för Creuna skulle behöva någon som dig'. 'Men vänta nu, Creuna?'

– Jag har drivit byråer inom design, direktmarknadsföring och mobilkommunikation i många år. Och Creuna har alltid funnits där som en stark konkurrent som har levererat kvalitet och varit tuffa motståndare i kundpitcher. Jag har sett upp till dem. Det är inte bara en gång de slagit mig på fingrarna. Men jag har förstås slagit dem också...

Creuna brukar beskrivas som en byrå som inte bara gör kreativa designlösningar, utan även specialiserar sig på bredare affärslösningar. Man har exempelvis byggt ett intranät för Riksdagen, en digital tjänst för SVT Sport och en e-handelslösning för Akademibokhandeln. Den typen av lösningar som Johanna Fagrell Köhler en gång drömde om på Icon Media Lab.

– Digitalt är ett överanvänt ord, men svårt att undvika när man ska prata om Creunas leverans. Det har kanske inte alltid kommit fram att de är otroligt duktiga på strategi i den digitala transformation som alla företag och organisationer nu går igenom. En stor utmaning för mig blir att fokusera ännu mer på det. Men jag omges som tur är av riktigt kompetenta människor.

Johanna Fagrell Köhler hade som barn inte den blekaste aning om vad hon ville bli. Kringflackandes i en veterinärfamilj – "det behövs bara ett par veterinärer på en mindre mindre ort" – såg hon hur pappa arbetade hårt och hur de långt äldre bröderna prickade av det ena höginkomsttagande yrket efter det andra: en blev plastikkirurg, de andre civilingenjör och den tredje civilekonom.

– Alla i familjen har varit öppna, nyfikna och drivna – men aldrig pådrivna. Mamma, som en tid var tandsköterska men mest ägnat sin tid åt oss barn, har alltid känt att hon hade velat göra något mer. Hon sa många gånger att hon önskat att hon gått på universitet. Det, tillsammans med min beundran för mina bröder, gjorde att det var självklart för mig att plugga på universitetet.

Det var när en lärare på gymnasiet berättade om den internationella ekonomlinjen i Lund som Johanna Fagrell Köhler fick en plan. Och studiemotivation; det skulle bli tufft att komma in, men skulle hon lyckas så fanns möjligheten att genomföra delar av studierna i Frankrike.

– Jag hade byggt upp starka band till Frankrike, och varit där många gånger. Jag ville samtidigt studera språk och se nya platser. Jag hade fantastiskt kul där, men ekonomidelen var något av ett nödvändigt ont.

Det finns inget ont som inte har något gott med sig, lyder ett ordspråk; studierna skulle visa sig väcka ett tidigare outforskat intresse. I takt med studieåren insåg Johanna Fagrell Köhler att hon ville bli valutahandlare. Tyvärr satte nittiotalets lågkonjunktur stopp för planerna, men istället blev hon försäkringsmäklare i Stockholm.

Med tiden började hon omge sig med allt fler entreprenörer. Efter ungefär fyra år "föddes några barn" och därefter ledde en av entreprenörskontakterna som bekant till Icon Media Lab.

Platsen som lade grunden för Johanna Fagrell Köhlers karriär.

– Intresset för digital kommunikation och teknik kom när jag började där. Sedan dess har jag jobbat med många 'affärskritiska' produkter och tjänster genom åren. Till exempel startups, där hela företaget bygger på en digital affärsidé. Som när vi utvecklade Volvo on call på Mobiento, den första applikationen för att kommunicera med bilen. Nu har alla bilmärken den servicen. Eller Swish på HiQ, en fantastisk produkt som underlättar livet för miljontals människor.

Förutom att ge henne ett gott öga för innovationer och nya tekniska lösningar, gav Icon Media Lab henne också en hård läxa i företagande.

– En konkurs är väldigt dramatisk. Man går snabbt från att vara ett vanligt företag till att bli ett ställe där konkursförvaltaren ska sälja av allt så snabbt som möjligt. Vi var tvungna att säga upp väldigt många, vilket var fruktansvärt. Man fick lära sig att skilja på person och affär, på tuffast möjliga sätt. Jag lärde mig också vikten av vinst och att leverera till ägarna. Och sist men inte minst: att inte bygga bolag för snabbt.

Efter Icon Media Lab har hon stegvis växlat upp. Hon beskriver det som att hon har gått från att vara entreprenör på den mindre designbyrån Summer som hon startade tillsammans med kollegor från Icon Media Lab – "vi sa aldrig att vi hade jobbat där, men kunderna fattade nog". Till att bli en intraprenör och vd på One Media, som gjorde en jätteresa från 30 till 250 miljoner kronor i omsättning.

– Entreprenörer är bra på att starta bolag – upp till en viss nivå. Sedan behövs någon som tar nästa steg. Som driver utvecklingen, innovationen och förändringen. Det var lite samma sak när jag var vd för Mobiento, även om vi inte gjorde en lika stor resa.

– När jag lämnade Mobiento bestämde jag mig för att köra eget. Sitta i styrelser, investera och vara hemma med mitt yngsta barn. Under de fem åren har jag blivit bättre på att lyfta blicken och ta mig bort från detaljerna. Jag har fått en ny typ av förståelse för ägarna som är bra att ha med mig, nu när jag ska dyka ner i det operativa arbetet igen, på Creuna. Hälften av uppdragen har dessutom varit med start-ups inom gaming, VR, fashion-tech och e-hälsa. De har gjort att jag hela tiden varit uppdaterad och ser alltid nya digitala affärsmöjligheter.

Hennes egna barn har nu växt upp med de idéer som de bara kunde spekulera om i slutet av 90-talet.

– Min äldsta son spelade väldigt mycket Battlefield, vilket såklart var väldigt jobbigt, men också intressant. Han använde förstås pc – som 'riktiga' spelare gör – men följde kartan på min padda på sidan om. När han var i skolan fick han inte spela, men hade 'battlelog' i sin smarta telefon. Jag tycker det är intressant hur spelutvecklaren Dice har utnyttjat olika kanaler för att påverka folks beteenden och höja spelupplevelsen. Barnen kunde inte spela i skolan, men hade ändå chansen att följa allt som hände direkt i mobilen.

– Just användarvänligheten och nyttan är så viktig och fascinerande, oavsett vad man utvecklar digitalt. Oavsett om det är Swish eller en plattform för Stockholms stad.

I dag är Johanna Fagrell Köhler vd på ett bolag som, inte helt olikt sin "grundskola" Icon Media Lab, faktiskt utvecklar och driver de nya digitala lösningarna som underlättar för såväl organisationer som människor.

Hur känns det att nu bli vd för ett bolag som handfast sysslar med de visioner som en gång gick åt pipan på Icon Media Lab?

– Det är fantastiskt! Men vi som var med visste att det skulle bli verklighet. Precis som vi i dag ser att det kommer många nya möjligheter framåt. Nu gäller det att jobba nära kunderna och hjälpa dem på deras digitala resa samt att vara lyhörda och anpassningsbara. Nu tar vi nästa steg och blir 'Creuna Bold'.

Hur menar du då? Vad är strategin framåt?

– Förutom att hitta fler affärsmöjligheter, har jag en föreställning om att Creuna måste få en mer tydlig plats i såväl Sverige som Norden. Jag vill markera oss på kartan igen.

Hur gör man det?

– Jag är en generalist som är bra på att delegera bort mig själv, ge andra förtroende och få dem att växa. Alltså – man hittar vägen tillsammans med medarbetarna och kunderna. ­

Johanna Fagrell Köhlers 5 karriärtips

- Nätverka. Var nyfiken och ge allt du kan så får du dubbelt tillbaka.
- Döm inte hunden efter håren. Fokusera på människors insida.
- Tag chansen när den kommer. Våga testa.
- Ha hög integritet, etik och moral.
- Se till att ha kul.

Fakta / Om Johanna Fagrell Köhler

Ålder: 51.
Bor: Lidingö.
Familj: Man och tre barn.
Tjänar: 682 200 kronor (2016).
Karriär & utbildning: Master of Science in Business Administration och lite till. Har varit en del av den digitala arenan i Sverige och internationellt sedan slutet på 90-talet. Affärsområdesansvarig, vd, koncernchef, grundare, styrelseproffs.
Medievanor: Resumé (så klart), DI, SVD, sociala medier och allt annat som kommer i min väg.
Förebild: Just nu Allison Kirkby, Tele2:s avgående vd.
Aktuell: Blivande vd på Creuna.

Mårten Färlin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.