Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Jag är ingen förvaltare"

Publicerad: 13 mars 2009, 10:08

Hon är en förnyare – ingen förvaltare. – Det är just nu viktigare än på länge att  vara förändringsbenägen, säger Aftonbladets nya vd Anna Settman.


Foto: Andreas Bardell

Anna Settman är mammaledig fram till september då hon officiellt börjar som vd för Aftonbladet.
– Men jag kommer redan under våren att engagera mig i strategiska beslut. Det är en tuff tid för alla nu, helt klart.

Branschen står inför en omstrukturering samtidigt som annonsmarknaden viker. Vad blir de stora utmaningarna för dig som vd?
– Utmaningarna på marknadssidan är likadana för alla just nu.  Det handlar bara om att hitta de bästa lösningarna. Den blir också en vinnare.

Expressen går mot en integrering mellan digital och papper. Kan det bli aktuellt för er också?
– Samverkan mellan alla distributionsformer måste bli bättre, men hur vi ska jobba vill jag återkomma till. Det pågår redan processer och vi för en dialog med både Raoul Grünthal och Schibsted som kommer att medföra förändringar. Det är jag helt säker på.

Är du en förvaltare eller förnyare?

– Jag är ingen bra förvaltare. Alla roller som jag haft på Aftonbladet har handlat om förändring och förnyelse. Det är mitt sätt att vara. Och det är just nu viktigare än någonsin för en organisation som vår att vara förändringsbenägen.

Får vi ser mer lösningar med tilläggsprodukter som DVD:er i framtiden?
– Absolut.  De har gått bra och det verkar som läsarna också gillar dem.

Och hur kommer intäkterna från nätet och papperet att fördela sig?

– Papperet står fortfarande för majoriteten om kommer att göra det ett bra tag framåt, även om nätet ökar i betydelse. Sedan är förstås ett bekymmer att affärsmodellerna på nätet fortfarande är lite otydliga. Men det bekymret  vi delar med alla medier.  

Hur ska ni hålla avståndet till Expressen?

– Det finns inga egentliga i nyheter i den situationen. Vi har levt med den konkurrensen så länge och det handlar bara om att göra en bättre tidning.  

Kommer du att vara en vd som syns på redaktionsgolvet?

– Janne (Helin reds anm) och jag har förstås olika roller, men jag kommer nog att vara en synlig vd. Det är mitt sätt att vara.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.