Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Jag är mycket nöjd"

Publicerad: 21 september 2009, 12:34

En långsiktig ägare som förmår att både värdera entreprenören och bolaget. Det är vad Peter Settman tackat ja till. Och han tänker inte casha hem och dra vidare. – Jag återinvesterar i Baluba, säger han.


Ämnen i artikeln:

BalubaPeter Settman

Peter Settman, glad idag.

Det kom knappast som en överraskning.
Vem som ska köpa Baluba eller Titan har varit en ständig fråga i branschen de senaste åren.
Men i stället har frågan hamnat i skuggan av ”storaffärerna” Metronome och Zodiak.

Hur mycket Peter Settman nu får för sitt Baluba vill han – föga oväntat – inte berätta.
– Men jag är glad och mycket nöjd med värderingen, intygar han.

Det finns en resultatbaserad del i köpet. Peter Settman har heller inga planer på att lämna bolaget, tvärtom.
– Jag kommer också att återinvestera i Baluba, säger han.

Peter Settman står som ensamägare till bolaget, men i framtiden ska även medarbetarna omfattas av ett incitatmentsprogram.
– På så vis får alla ta del av Balubas fortsatta framgångar.

Capman har sedan förra året varit på jakt efter ett svenskt bolag, vilket deklarerats öppet. Bolaget var en av dem som var inne i Metronome-affären i våras och ska också fört regelrätta förhandlingar med Titan.

Affären med Baluba har också gått snabbt, enligt Peter Settman.
– Det tog fart under sommarmånaderna, säger han.

Men det har heller inte saknats andra friare.
– Det har funnits fler, men det är första gången som jag uppvaktats av en köpare som sett till både entreprenören och affären på ett professionellt sätt. Jag känner ett mycket stort förtroende för de nya ägarna, säger han.

Köpet följer också logiskt den strukturella omvandling som just nu sker i branschen. Den nordiska tv-marknaden blir allt mer integrerad.  
– Det här öppnar självklart upp för oss. Vi har redan ett par trevliga nyheter som vi kommer att presentera inom kort, lovar Peter Settman.

Northerns vd Roope Lehtinen säger till Resume.se att med köpet av Baluba så faller den nordiska strategin på plats.

Och på frågan om han ser över andra potentiella förvärv i Sverige svarar han:
– Man vet aldrig vad som händer i framtiden, men nu har vi en stark etablering i alla nordiska länder. Den första fasen är klar. Nu måste vi jobba ännu mer lokalt på utvecklingssidan. Vi säljer bra på alla marknader just nu, men måste utveckla nya format som även ta oss utanför Norden. Vi utvärderar även andra affärsområden. Vi jobbar till exempel med reklam i både Norge och Finland.

Betyder det att ni också tänker satsa på reklambranschen i Sverige?
– TV är vår kärnverksamhet. Det är allt jag kan säga i nuläget.

Förra året omsatte Balubas tv-del runt 85 mkr och reovisade en vinst på drygt 8,1 mkr. Eventbolaget omsatte närmare 56 mkr och gjorde en förlust på drygt 7,1 mkr.
Bolaget siktar på att nå en omsättning runt 140 mkr under 2009.

Peter Willebrand

Ämnen i artikeln:

BalubaPeter Settman

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.