Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Jag ber till gudarna att vi får en medalj!"

Publicerad: 28 november 2008, 13:27

Stefan Ölander är vd för Rewir som är nominerad i kategorin Varumärkesbyrå i Sveriges bästa byrå. Lågkonjunkturen är enligt honom en guldgräva för byrån.


Stefan Ölander är nummer fem från vänster i nedersta raden.

Hur har året varit?
– Extremt bra. Det här året är mycket bättre än förra året.

Varför det?
– Alltifrån roligare och större uppdrag till att vi har mycket bra intjäning och vinstnivåer. Sedan har vi också fått fler och fler internationella kunder.

Ja, ni har fått väldigt många nya konton i år, hur kommer det sig?
– Det är så att vi har kommit till den trevliga positionen att vi blir kontaktade av företag. Efter tolv års slit är vi äntligen där och vi är väldigt ödmjuka inför det faktumet. Det är skönt att slippa hårdsälj genom att kolla företag i Gula sidorna.

Vad särskiljer er från era konkurrenter?
– Vi har breddat våra affärsområden och har i dagsläget fyra stycken. Vi har till exempel insikt som handlar om trend- och omvärldsanalys vilket ger bättre strategiunderlag. Något helt nytt är att vi också har byggt upp en helt egen designavdelning. Vi insåg att många projekt behövde gestaltas och det har lett till bredare uppdrag från kunder. Sedan har vi också området aktivering som handlar om att vi hjälper kunder som har strategin men som inte lyckas aktivera människor i vardagen.
– Kunder är extremt trötta på 100 sidor powerpoint, en klapp på axeln och good luck. Vi utstrålar väldigt mycket kundnytta.

Hur påverkar lågkonjunkturen er?
– De senaste fyra veckorna är de absolut bästa fyra veckorna av inkommande affärer på tolv år. Vi har akut anställningsbehov. Företag ser över sina strategier och ifrågasätter om det är mer reklam de ska göra i tider som dessa och vänder sig till oss för hjälp.
– Den här lågkonjunkturen är guld för oss. Men med all ödmjukhet så kan det bli så att vi får ta smällen när allt vänder om 18, 24 månader då alla ska göra reklam och hemsidor igen.

Vilken är er mest lyckade insats i år?
– Vi var väldigt framgångsrika med Majblomman, som vi hade totalansvar för från a till ö. Men vi har en extrem bredd i vår kundflora och jobbar med börsnoterade företag som Ericsson och onoterade bolag som Ikea och lyckas bra med alla.

Hur känns det att vara nominerad?
– Nervöst. Otroligt spännande. Det är en gång om året som jag är riktigt nervös och det är när ni annonserar vem som har vunnit. Jag ber till gudarna att vi får en medalj. Det är otroligt roligt att vara med. Vi har varit det sedan 2002 och har varit på medaljplats varje år.
– Det som är positivt med de här priserna är att bra människor söker sig till oss. Om man får de bästa medarbetarna så gör man det bästa jobbet. Det är en oerhört positiv spiral. Byrån är sina medarbetare. Om de inte kommer varje måndag är det bara att hoppa i sjön

Ja det blir lite kämpigt utan medarbetare
– Ja, det blir det. Men det är det som är så positivt med de här priserna att de bästa söker sig till oss. Så vi tackar för det.

Sveriges bästa byrå hålls den 10 december på Nybrokajen 11. Anmäl dig här!

Rewir

Grundades: 1997
Ägare: Intellecta AB
Vd: Stefan Ölander
Antal anställda: 32
Omsättning 2008: 70
Antal konton: 50
Antal nya konton 2008: 20
Tappade konton 2007: 1
Största kunden: Ericsson
Årets mest framgångsrika kampanj 2008: Majblomman

Linus Fremin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.