Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Jag beundrar ICA:s reklam"

Publicerad: 24 april 2008, 07:46

Mats Rönne, europeisk mediechef på Electrolux, blir en av Sveriges mediemäktigaste när han tar över ordförandeklubban i Sveriges Annonsörer, efter Ingvar Skeberg.


Mats Rönne är ny ordförande i för Sveriges Annonsörer

Varför tackar du ja?
– Jag har varit med i styrelsen ett tag och vet vilka frågor som kommer att vara aktuella den närmaste tiden, de känns helt enkelt angelägna för mig.

Vilka frågor menar du?
– Två frågor står på agendan. Den ena handlar reklamombudsmannen och vikten av att framställa reklam som motsvarar de etiska kraven. Den andra är grundläggande och handlar om reklamens betydelse för affären, den blir inte minst viktig när vi nu märker en avmattning i ekonomin.

Allt större socialt ansvar lyfts i dag över på annonsörer med ett politiskt spel i bakgrunden, vad anser du om den utvecklingen?
– Det är förstås viktigt att vi som branschorganisation visar att vi tar vårt ansvar, men när det gäller relationen med våra politiker är jag fortfarande ny.  Jag vill sätta mig in de frågorna bättre innan jag uttalar mig.

Vad anser du om nivån på reklamen i Sverige i dag?

– Hög generell nivå, men riktiga toppar har kanske saknats på sistone.

Hur ser era byråsamarbeten ut?
– Vi jobbar med Lowe Brindfors som reklambyrå, Great Works för online och Zenith Optimedia som mediebyrå.

Vilken av den reklam som du själv står bakom är du mest nöjd med?
– Jag är mycket nöjd med den varumärkesförflyttning som vi gjort i Frankrike senaste året, från Arthur Martin till Electrolux. Vi har integrerat en rad olika komponenter i våra kampanjer och lyckats väldigt bra mot våra uppställda mål.

Vilken svensk reklam imponerar på dig?
– Jag beundrar Ica som både kan återkomma till och utveckla sitt koncept.

Har inte den nått vägs ände?
– Det är väl som vanligt. När branschen tröttnat, är effekten hos konsumenten som störst.

Läs en längre intervju med Mats Rönne i veckans nummer av Resumés papperstidning.

Fakta: Mats Rönne

Ålder: 47 år
Familj: Gift, tre barn (26, 18, 16 år)
Läser: Mycket, såväl dagstidningar, tidskrifter och bloggar samt en hel del fack- och skönlitteratur, gärna deckare (just nu Jo Nesbös ”Rödhake”)
Ångrar: Att jag inte fortsatte med piano-lektionerna på högstadiet
Lyssnar på: Allt från David Bowie och -Talking Heads till hårdrock och opera  
Tittar på: Nyheter, sport, engelska deckare och ”Vita huset”
Last som jag faller för: En god maltwhisky är aldrig fel
Mitt första minne från karriären: Från reklambranschen är det när jag praoade på högstadiet på en reklambyrå i Landskrona och vi gjorde ett designprogram för en restaurang i staden.

Peter Willebrand

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.