Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Jag gillar att slå ur underläge"

Publicerad: 18 mars 2008, 14:57

Den 28 maj utser Resumé de 499 bästa & mäktigaste i medie- och marknadskommunikationsbranschen. Varje dag intervjuas en av de nominerade. Först ut är kreatören Martin Stadhammar från den nystartade byrån Albert Ken


Martin Stadhammar.

Vad gör dig till en bra kreatör?
– Om jag försöker koka ihop det till ett enda ord är det nyfikenhet. Om jag var filosofiskt lagd skulle jag säga arv och miljö, men det känns lite väl tungt. Men också förmågan att förenkla. Det som står ut i bruset är ofta det som är enkelt.

Vad har gjort att du har kommit dit du är i karriären?
– Förutom nyfikenhet är det en massa envishet och hårt arbete. Och sedan är miljön runt omkring väldigt viktig. Att hitta bra människor är självklart otroligt, otroligt viktigt.

Ok, standardfråga nummer ett, vad inspirerar dig i ditt arbete?
– Arbetskamraterna är viktigast för mig. Jag går inte på långa promenader eller kollar på konstiga filmer. Visst, jag reser och får en massa intryck, men det är människorna runt omkring mig och deras tankar och erfarenheter som ger mig mest.

Vilka är höjdpunkterna för din egen del under det senaste året?
– Utan tvekan filmen för Anorexi- Bulimikontakt som nu nominerades i Guldägget. Den fick ett gigantiskt genomslag. Större än vad vi någonsin hade vågat tro. Den var på väg mot fem miljoner nedladdningar senast jag kollade.

Varför har den gått så bra?
– Den förenklar och gör något svårt gripbart. Den berättar hur människor med ätstörningar ser på sig själva. Jag har sett bloggar och forum där den diskuteras och den blir för många ett slag i magen. Den är också ett bra exempel på hur man på ett bra sätt kan utnyttja kraften i nätet. Tänk bara på hur otroligt mycket pengar man skulle behöva lägga på tv-reklam för att nå de fem miljoner som har laddat ner filmen.

Då kommer vi in på din nystartade byrå Albert Ken. Hur känns det att  börja på noll igen med nystartad byrå?
– Det är så jävla roligt. Att vara på stora nätverk som Grey och Lowe Brindfors gör att man blir en liten del av verksamheten och hur allt ska styras. Det är kul att vara i en mindre gemenskap och få bygga upp allt.

Du har sagt att nätet är the shit, vilka är utmaningarna?
– Den största utmaningen är att få företag att förstå hur viktigt nätet är kommunikationsmässigt och ekonomiskt. Den näst största utmaningen är att få företagen att faktiskt agera därefter.

Vad har du för mål i år?
– Att ha det jävligt kul. Min erfarenhet är att framgång kommer av lust. Och här på Albert Ken har vi faktiskt väldigt, väldigt kul.

Standardfråga nummer två, hur känns det att vara nominerad?
– Fantastiskt roligt. Ett kvitto på att allt hårt arbete lönar sig. Och det sporrar en för framtiden.

På vilken plats skulle du sätta dig själv på listan?
– Sista platsen. Jag gillar att slå ur underläge.

Se nomineringslistan och nominera din kandidat

Linus Fremin

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.