Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Jag har inget konkret planerat"

Publicerad: 3 mars 2009, 13:30

Det var aldrig aktuellt för Calle Gyllfors att söka jobbet som gick till Raoul Grünthal, säger han själv. – Jag kom fram till att jag inte hade den motivationen som krävs, säger Calle Gyllefors till Resume.se.


Calle Gylllfors hade inte rätta motivationen.

Han jobbar kvar månaden ut, vad som händer sedan står skrivet i stjärnorna.
– Jag har inget konkret planerat. Jag jobbar kvar som vd och koncernchef till första april. Vad som händer därefter återstår att se, säger Calle Gyllfors.

Enligt Carl Gyllfors har beslutet att lämna skett efter en relativt snabb process.  
– Det är ett beslut som jag tagit de senaste veckorna. Min roll på Aftonbladet skulle gå upp i den nya rollen för Schibsted Sverige (Grünthal nya jobb reds anm). Och skulle jag inte söka så låg det alltså i sakens natur att mitt jobb inte längre skulle finnas kvar.

Du sökte heller inte jobbet…

– Det är ett stort jobb som du till hundra procent måste brinna för. Jag kom fram till att jag inte hade den motivationen som krävs för att ge ett sådant jobb fem år.

Var det någon som försökte övertala dig att söka?

– Nej, det har inte funnits några övertalningsförsök i någon riktning. Jag har varit väldig tydlig med att jag inte skulle söka. Jag och Gunnar Strömblad har haft en väldigt bra relation under tio år, och den fortsätter.

Har ni redan ersättare till dig på gång?
– Det får du ta med Gunnar.  

Vill du jobba kvar i medievärlden?
– Det får vi se. Jag har en bakgrund inom flygbranschen, shipping, byggbranschen och medier. Jag hoppas att hitta ett nytt jobb, men media är inte nödvändigt.

Vad tar du med från de här tio åren?
– Jag har varit halva tiden på Svenskan och halva på Aftonbladet. Svenskan var jag ju med om att rädda och göra till ett lönsamt bolag. Aftonbladet har kanske betytt mest för mig, med vetskapen om att vi nått vår position. Vi har en lönsamhet på en miljard och har bland annat utvecklar Blocket och en rad andra sajter. Det finns oerhört mycket att vara stolt över. Dessutom har jag fått jobba med massor av duktiga människor.

Vilken är den stora utmaningen för den som tar över vd-jobbet på Aftonbladet?

– Att fortsätta att skapa affärsmodeller som ger intäkter. Alla kan kapa kostnader, men att etablera nya affärer är vad allt går ut på

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.