Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

"Jag skulle kunna jobba med Isabella Löwengrip tills jag dör"

Publicerad: 10 Maj 2019, 11:37

Simon Sjögren var bara 20 år när han började jobba hos Isabella Löwengrip.

Foto: Janne Naess

23-åriga Simon Sjögren har de senaste åren varit Isabella Löwengrips högra hand och operativ chef i Löwengrip Invest. Nu har han "tagit examen" och är redo att pröva sina egna vingar. Nästa anhalt är Perfect Day där han har uppdraget att växa bolagets influencer-affär.


Ämnen i artikeln:

Michaela ForniAlex SchulmanIsabella LöwengripPrins DanielAmanda SchulmanHannah WidellPerfect Day MediaSigge Eklund

För tre år sedan jobbade den då 20-årige Simon Sjögren från lilla Torbjörntorp utanför Falköping på Sveriges Elevkårer. Genom en kollega fick han nys om att Isabella Löwengrip, entreprenör och en av Sveriges största och mest rutinerade influencers, sökte en ny assistent på halvtid. Han sökte jobbet – och fick det samma dag. Bara två år senare hade Simon Sjögren hunnit avancera till rollen som operativ chef i Isabella Löwengrips investmentbolag Löwengrip Invest och blivit chef över det team på tio personer som jobbar med att kommersiellt driva och utveckla Isabella Löwengrips varumärke. Idag känner de flesta i branschen honom som Isabella Löwengrips högra hand.

– När jag fick jobbet hade jag inte så mycket koll på någonting inom den här världen, säger Simon Sjögren när Resumé träffar honom på hans nya arbetsplats vid Stureplan i Stockholm.

– Men det var kanske någonting hon såg hos mig, för vi klickade väldigt bra. Hon är ju väldigt mycket entreprenör och otroligt driven, medan jag är en mer lugn och inkännande person. Så vi har alltid kompletterat varandra och utgjort en väldigt bra duo.

Med endast ett år på Balettakademien i bagaget och avsaknad av ekonomiska förkunskaper ser Simon Sjögren på sina år på Löwengrip Invest som en slags utbildning som lärt honom branschen från grunden. Han vill inte säga att han "gått den hårda skolan", men har fått lära sig av sina misstag under tiden. Nu när han står inför ett jobbyte till den nyskapade rollen som nordic head of profiles på Perfect Day känner han det nästan som att han "tagit examen".

Vem som helst som följer Isabella Löwengrips blogg vet att det inte handlar om ett nio till fem-jobb. Isabella Löwengrip är grundare och delägare i bolag som Löwengrip Beauty (tidigare Löwengrip Care & Color), Flattered, Hermine Hold och Economista och reser ständigt till världens alla hörn för att etablera sitt varumärke internationellt, har blivit utsedd till Näringslivets mäktigaste kvinna av Veckans Affärer och lyfter gång på gång fram sin målsättning: att bli världens mäktigaste kvinna.

Löwengrip Invest omsatte 7,5 miljoner kronor förra året, och Isabella Löwengrip skriver på sin blogg att de antagligen kommer stänga nästa bokslut, som kommer i juni, på 18 miljoner. Löwengrip Beauty omsatte istället 84 miljoner under 2018, att jämföra med 47 miljoner 2017.

– Det blir en sådan stor del av hela ens liv och identitet, därför känns det som ett jättestort beslut att lämna Löwengrip. Speciellt eftersom jag och Isabella har jobbat så tajt under de här åren. Den resa hon gjort under de tre senaste åren med sitt varumärke har jag varit en jättestor del av. Jag vet ju att vår relation kommer att finnas kvar, men det kommer att se annorlunda ut, säger Simon Sjögren.

LÄS MER: "Isabella Löwengrip lanserar varumärke – byggt med insikter från Instagram"

Att jobba så nära med en person som Isabella Löwengrip beskriver han som den roligaste tiden i livet – dock inte utan en del tuffa perioder.

– Det har både varit otroligt spännande och väldigt krävande. Jag har gjort saker jag aldrig gjort förut och som jag inte kunnat sedan tidigare, och fått lära mig under tiden som jag varit mitt uppe i det. Jag har ju också stått nära Isabella som vän när hon gått igenom jobbiga perioder med mycket mediebevakning kring tuffa grejer. Men sammantaget har det varit en fantastisk tid. Som chef har jag ingenting ont att säga om henne, hon har varit extremt bra och framför allt väldigt givmild.

Har du någon gång befunnit dig i en situation då du tänkte "herregud, för tre år sedan..."
– Ja, det har varit massor av sådana stunder, säger han och skrattar.

– Vi byggde upp en organisation ganska snabbt efter att Isabella lämnade nätverket hon tidigare var bunden till, och där tog jag direkt mycket ansvar. Jag blev alla mina kollegors chef och satt i utvecklingssamtal, satte upp mål, träffade Prins Daniel under ett möte på Slottet, åkte till Hong Kong och träffade inköpare hos olika e-handlare där, i en helt annan kultur. Jag har träffat så många knasiga människor, men allting har varit roligt. Men vi har också slitit ekonomiskt med bolaget och vissa förändringar har varit tuffare än andra vilket jag inte alltid har insett eftersom jag inte har någon ekonomisk utbildning.

Att träffa Prins Daniel beskriver han inte som speciellt nervöst. Om det är något åren på Löwengrip har lärt honom är det att inte göra skillnad på människor.

– Jag har varit med om många situationer under de här åren där jag försökt hälsa på någon och nästan fått ta ett kliv åt sidan för att de bara varit intresserade av Isabella. Ibland har det varit som att jag inte funnits. Det har fått mig att känna: var jag än hamnar, i vilken position som helst, så kommer jag aldrig göra skillnad på folk.

– Men på den sista tiden har jag blivit bättre på att våga ta plats, dessutom har Isabella alltid varit bra på att presentera mig för de vi träffat. Vi har alltid reagerat båda två på när folk inte hälsar på mig. Det är alltid män det handlar om – kvinnor är absolut bättre på att se alla, fortsätter han.

Skillnad var det under ett möte med några e-handlare från Saudiarabien.

– De visste bara att de skulle träffa en creative director på ett skönhetsmärke. De tittade på oss och gick direkt förbi Isabella fram till mig och hälsade. Det var en stark kontrast mot hur det brukar vara – de kunde inte förstå att det var Isabella som var bossen.

Alla möten och resor till trots säger Simon Sjögren att åren på Löwengrip framför allt lärt honom hur han ska vara en bra chef.

– Egentligen är det jätteenkelt: om jag vill ha respekt så ger jag respekt. Svårare än så har det faktiskt inte varit. Vi har aldrig varit rädda för att diskutera saker och ting och har alltid haft högt i tak. Att driva en verksamhet så här snabbt går inte med den typen av farthinder.

Vilka insikter kring att växa som profil har du gjort under tiden hos Isabella Löwengrip?
– Att det gäller att sätta upp höga mål – eller faktiskt bara att sätta upp mål. Att titta på de kortsiktiga och långsiktiga målen och bestämma sig för vart man vill befinna sig om fem år. Visst är det svårt att styra ett varumärke, men det tror jag att man kan lyckas med genom att följa sina mål. Och sedan att våga ta viktiga beslut: vad ska vi göra och inte? Det har jag sagt när jag kommit till Perfect Day och träffat alla fantastiska medarbetare här: jag vill sitta ned med alla profiler jag ska jobba med och fråga: Vad vill ni göra?

När du beslutade dig för att ta den här rollen, kände du dig färdig med Löwengrip eller handlade det om att själva jobbet lockade för mycket för att tacka nej?
– Jag skulle kunna jobba med Isabella tills jag dör, men det vill jag inte. Jag tror att jag har varit jättebra för den organisationen under de här tre åren, men det finns så många bra människor där att jag tillslut tänkte: jag kanske bara är en kork på deras flaska nu? Om den försvinner och någon annan tar min roll kanske det händer massor av spännande saker, och det unnar jag dem verkligen. Sedan tror jag att jag skulle få komma tillbaka om jag skulle vilja.

– Men jag kände mig redo att packa ned allting jag lärt mig hos Isabella och slå in i en liten vacker påse och flytta hit till Perfect Day. Sedan tycker jag Perfect Day är ett väldigt spännande företag som jag varit nyfiken på sedan jag fick höra talas om dem för första gången. Jag har alltid följt Hannah och Amanda och sett dem som coola företagare.

Rollen som nordic head of profiles innebär ledning och affärsutveckling av Perfect Days profilavdelning, där förutom grundarna Hannah Widell och Amanda Schulman själva ingår, även omfattar bland annat Alex Schulman och Sigge Eklund, Sofi Fahrman, Michaela Forni och komikerduon Tom och Petter. Men när Hannah Widell kontaktade honom om rollen som nordic head of profiles var den fortfarande lite odefinierad.

LÄS MER: "Lista: De är Sveriges största influencers (och de har högst engagemang)"

– Men så tror jag det är ofta i den här branschen – rollerna definieras lite av vem som har den och så måste få vara så. Men i grund och botten handlar det om att jag ska se till att profilernas affär växer. Och det ska vi göra genom fantastiskt bra innehåll som Perfect Day är bäst på att skapa. Jag kände att jag är bra på att vara en person som kan stå på profilernas sida. Jag har ändå varit "Isabellas Simon" så pass länge så är det någonting jag behärskar så är det just det. Jag har ju lärt mig sjukt mycket om influencer marketing som jag vet att jag kan utveckla på många fler sätt. De gör redan ett fantastiskt jobb här, men jag tror att jag kan bidra till massor av nya synsätt.

Det fick han bekräftat redan då han skrev kontrakt för tjänsten med vd Karolina Roslund.

– Det slutade i ett 1,5 timmar långt möte där vi satt och pratade om allt vi skulle kunna göra framåt.

Vad kommer vara ditt huvudsakliga fokus i den här rollen? Kommer du lägga mest tid på att växa profilskaran eller fokusera på dem ni redan har?
– Jag kommer absolut fokusera på dem vi redan men också försöka växa profilstallet. Jag tycker att organisationen som finns här idag är extremt rustad för många fler stora, tunga profiler och även för att blicka utanför Sverige. Perfect Day är proffs på det kreativa skapandet. Själv är jag kanske inte bäst på just det, men jag kan vara med och sy ihop säckarna och bidra med det bredare perspektivet. Perfect Day har till exempel mycket stora poddar (Fredagspodden och Alex & Sigge bland annat, reds. anm.) och jag tror vi kan titta mer på hur vi kombinerar poddarna med profilerna på ett bredare sätt.

Vad kommer krävas av Perfect Day för att ni ska lyckas attrahera fler tunga profiler?
– Att vi kan erbjuda den här tryggheten, tror jag. Jag vet att det finns sjukt många profiler i det här landet som är nya, som inte har gjort det här förut. Det kan vara en svår värld att hantera, och där kan jag bidra med en trygghet och säga: Kom till oss på Perfect Day, jag strider för din sak. Jag kommer aldrig säga: "den här kampanjen är värd så här mycket pengar så du måste skriva si eller så". Jag kommer alltid stå på profilens sida och säga till när någonting inte går i linje med profilens varumärke.

Det pratas en hel del om rollen för mellanhänder i branschen – vissa menar att den är viktig medan andra tror att de kommer spela ut sin roll. Hur ska bolag som Perfect Day fortsätta vara relevanta?
– Jag tror att vi kommer fortsätta se stjärnor som blossar upp på sociala medier över en natt och de kommer alltid behöva ha någonstans att landa i trygga händer. Hos Isabella har vi hanterat allting själva och det har varit perfekt. Det är stora kanaler och det finns bra personal som sköter dem. Men alla profiler är inte där och här vill jag vara en som säger: det här har blivit otroligt stort, du har byggt 600 000 följare på fyra veckor och nu öser det in förfrågningar och du vet inte vad du vill göra, då hjälper vi till här.

Åt vilket håll tror du influencer marketing-branschen är på väg?
– Det är en jättesvår fråga, i och med att den alltid är på väg någonstans. Går man tillbaka ett år så såg det helt annorlunda ut så om ett år till så ser det antagligen annorlunda ut än idag. Men jag tror att den kommer fortsätta växa – om den är transparent. Det är den redan idag om man jämför med för ett tag sedan. Följare är väldigt smarta och man ska aldrig försöka lura någon, det kommer alltid synas att ett samarbete är ett samarbete.

Att det är de nischade profilerna som kommer vara mest framgångsrika framöver är en spaning många i branschen gjort, främst baserat på sociala medier-plattformarnas algoritmer som premierar ett enhetligt flöde som fokuserar på en grej. Simon Sjögren tycker sig dock ännu inte ha sett några bevis på den trenden. Under hans år hos Isabella Löwengrip styrde man hennes varumärke mot två breda områden.

– Jag tycker att det är de stora, onischade profilerna som tar mest plats. Men det kanske kommer, jag vet inte. Med Isabella har vi nischat oss mot "de två B:na" – beauty och business. Ibland finns det såklart vissa avstickare, men det är de två grundpelarna.

Omsättningen inom influencer marketing har ökat snabbt – från 205 miljoner kronor 2014 till 660 miljoner kronor under 2017. Siffrorna för 2018 är ännu inte klara, men enligt IRM:s prognos för 2018 och 2019 kommer tillväxten för branschen mattas av något i takt med att den mognar. Ökningstakten kommer dock fortsatt ligga på en tvåsiffrig nivå och vara högre än de digitala reklaminvesteringarna totalt.

För att kanalen ska fortsätta vara relevant framöver tror Simon Sjögren – förutom kravet på transparens – att det krävs tajtare samarbeten mellan influencers och varumärken.

– Det kan inte komma en PDF från ett företag där det står "vi kör den här kampanjen nu, 3 för 2 på detta, skriv nåt kul". Det blir inte bra, det har inte blivit bra på länge. I grund och botten handlar influencer marketing om att profilen är expert på sin målgrupp och sitt snack gentemot följarna. Det har Isabella alltid sagt: skapandet måste börja hos profilen i samarbete med varumärket för att det ska bli trovärdigt och något som folk faktiskt vill ta del av. Ett samarbete som är bra gjort är lika givande och kul att ta del av som ett annat inlägg.

Simon Sjögren säger att han "kanske är lite arbetsskadad", men menar att han kan se direkt på ett inlägg om det finns engagemang från influencers sida eller inte.

– Investerar ett varumärke pengar hos en profil så måste de låta profilen göra det som den är bäst på. Annars är det bättre att göra en annons i DN, då får man det exakt som man vill – typsnitt och färg och allt.

Bytet från Löwengrip Invest till Perfect Day ser Simon Sjögren som första gången han kliver in i någonting där det finns tydliga krav på förväntningar på honom, men säger att det kanske är på tiden.

– Jag är ju inte 18 år längre, det kan faktiskt få lov att finnas lite förväntningar. Men under de här tre åren på Löwengrip har jag suttit i så mycket möten med nya människor, så jag känner mig trygg med hur jag ska göra. Hur jag än beter mig när jag kommer till Perfect Day så kommer alla efter en vecka veta precis vem jag är, för jag kan bara vara jag och det är min största styrka.

"En nära kollega har bestämt sig för att byta jobb efter många år ihop och jag fick samma känsla som att vara 16 år igen och känna mig dumpad. Jag som alltid tar allt rationellt i vanliga fall blev nästan förkrossad känslomässigt. Men det är för att jag tycker om personen som en familjemedlem", skriver Isabella Löwengrip på sin blogg i april efter att hon fått beskedet att Simon Sjögren skulle lämna Löwengrip för Perfect Day.

När man läste Isabellas blogg när du valde att sluta så verkade hon ta det väldigt hårt?
– Nja, jag vet inte, jag tror inte hon tar det så hårt...

Hon skrev att hon var "förkrossad känslomässigt"?
– Ja, vi skrattade lite åt det hon och jag faktiskt, säger han och skrattar.

– Jag tror att hon har känt en jättestor trygghet i mig, som jag även har känt i henne. Jag har gått och funderat på detta en lång period och det har ju inte hon gjort, så det är klart att det först blev en chock för henne. Hade jag blivit av med en av mina närmaste medarbetare hade jag också känt: vad fan ska vi göra nu? Det tror jag är helt naturligt. Men jag har sagt till henne: jag avslutar inte vår relation, jag vill vara ett sms bort för alltid.

Löwengrip Invest letar just nu efter en ersättare till Simon Sjögren, som istället kommer få rollen som vd för bolaget.

– Det är skitmånga bra människor som sökt den tjänsten, vilket känns kul. Det viktigaste för mig är att mitt team får en riktigt bra chef. Ingen person är oersättlig, i alla fall inte jag.

Hur har du påverkats som person av att jobba med någon med så högt uppsatta mål som Isabella Löwengrip har, som att bli "världens mäktigaste kvinna"?
– Jag har påverkats på det sättet att jag fått förståelse för hur viktigt det är att att sätta upp mål. Jag och Isabella är som sagt väldigt olika, men det klart att det präglar en. När någon står och skanderar "jag ska bli världens mäktigaste kvinna", det klart att det första man frågar sig själv är: "och vad ska jag bli?" Men jag har alltid känt: ja det ska du och jag ska hjälpa dig så gott jag kan. Och det kommer jag göra fortsättningsvis på alla sätt jag kan, bara inte från platsen bredvid.

Simon Sjögren
Ålder:
23
Familj: Sambo med Veronika
Uppväxt: Torbjörntorp utanför Falköping
Bor: Hammarbyhöjden
Karriär i korthet: Tidigare COO på Löwengrip Invest, idag Head of Profile på Perfect Day Media
Intressen: Umgänge med vänner, musik och mat!
Medievanor: Instagram och poddar
Bästa egenskap: God människokännare
Sämsta egenskap: Grubblar mycket
Oanad talang: Jag kan alla Mello-vinnare genom tiderna!

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev