Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Jag tänker fortsätta vara fröken tvärtemot"

Publicerad: 30 april 2008, 08:42

Den 28 maj utser Resumé de 499 bästa & mäktigaste i medie- och marknadskommunikationsbranschen. Fram till galan kommer de nominerade att intervjuas. I dag intervjuas Madelaine Levy , chefredaktör för Bon


499 Bästa & Mäktigaste sponsras av:

Madelaine Levy.

Varför är du bra på det du gör?
– Därför att jag är en typisk Bon-läsare och är alltså passionerat intresserad av det tidningen handlar om, det vill säga nya fenomen inom mode, konst och teknologi i kombination med djupt mänskliga saker som känslor och relationer. Dessutom är jag mediebulimiker, språkfascist och har en internationell bakgrund. Och så är jag övertygad om att allt nytt är bra tills motsatsen bevisats.

Av det du har tagit upp det senaste året, vad har skapat starkast reaktioner?
– Oj , massor av saker. Minns inte allt. Vårt rundabordssamtal där vi lät kända svenskar prata om sex blev väldigt omtalat. Sigge Eklund skrev en artikel om bekräftelsebehov som myntade det numera vedertagna begreppet neonarcissism. Nu senast fick vi Ken Ring att erkänna att han inte betalar skatt och Cecilia Krusenstjerna att berätta om när hon blev sol-och-vårad i ett rundabordssamtal om pengar. Inom modebranschen har man nog mest reagerat på det visuella: att vi fått in världsstjärnor som Rankin, Lee Jenkins och Tyen i medarbetarlistan, att vi lyft upp yngre förmågor och att vi jobbar med fotografen Christian Coinbergh som är ett geni.

Hur har ni tänkt när ni har genomfört era rundabordsamtal?
– Vi har velat skapa en ny sorts debatt genom att prata om sådant som andra storstadsmedier inte bryr sig om att behandla. Och vi har velat vända upp och ned på en del gängse hierarkier genom att till exempel lyfta in pengar i ett kultursammanhang.

Ni har avverkat sex och pengar, vad blir nästa ämne?
– Det är hemligt. Men nästa samtal kommer i första höstnumret och det kommer inte handla om rock’n’roll, så mycket kan jag säga.

Hur vill du att Bon ska fortsätta utvecklas?
– Vad gäller den svenska editionen jobbar jag med en del spännande förändringar inför hösten. Jag kommer att fortsätta leta nya artikelformat och överraskande ämnen, leka vidare lite med formen och kanske utmana ännu lite mer med modet. Men Bon kommer fortsätta att skriva om mode, sex och skönhet med stort allvar och släpa konsten lite i smutsen. Kommer även jobba vidare med Bon Futur-labeln under vilken vi skriver om sammansmältningen mellan teknologi, naturvetenskap, konst och kreativitet.  Vad gäller vår internationella edition har vi bra distribution och bra kännedom i modestäderna. Nu gäller det att leva upp till hypen och fortsätta producera en unik tidning. Finns massor att göra. Kommer att jobba vidare med det framför allt i höst.

Hur vill du själv fortsätta utvecklas i din roll?
– Jag har inte haft tid att skriva så mycket själv de senaste åren, men har börjat göra det igen vilket är kul. Jag vill jobba ännu mer internationellt och fortsätta resa mycket. Vill också plocka upp fler okända talanger. Och jag vill bli en bättre chef, vilket i mitt jobb betyder att bli bättre på att locka fram andras kreativitet. Slutligen tänkte jag fortsätta vara fröken tvärtemot.

Hur känns det att vara nominerad?
– Roligt såklart. Men det är läsarna och deras höga krav som driver mig. Bons läsare är fantastiska, så smarta, letar hela tiden efter nya prylar, nya fenomen och nya upplevelser. Det är dem jag jobbar för så det är de som är de riktiga makthavarna.

På vilken plats skulle du sätta dig själv på listan?
– Oj . Det finns många duktiga publicister. Men när jag tittar på Bon så kan jag säga att vi som team, det vill säga jag och redaktionen och våra frilansare tillsammans är bäst i Sverige på två saker: modefotografi och debattdrivande, trendsättande, popkulturjournalistik.

Läs allt om 499 här!

Linus Fremin

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.