Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Jag vill veta vad som händer på andra sidan stan

Publicerad: 7 maj 2009, 09:10

På tisdag avgörs Ute 2009 – tävlingen där landets reklambyråer har fått samma uppdrag: att på en utomhustavla marknadsföra en grilltändare som fixar glöd på minuten blankt.


Ämnen i artikeln:

Mattias ÅkerbergGästtyckaren

Mattias Åkerberg

Bland de tjugo bidragen finns två lösningar som är identiska. Två korslagda tändstickor mot svart bakgrund. På pricken lika. Och det må vara hänt. Det visar bara att vi tänker rätt lika. Men det pekar också på ett annat (större) problem: att vi är rätt lika.
Att förstå människor är grunden till att skapa riktigt bra reklam. Det är jag övertygad om. Den som förstår hur andra människor tänker, begriper varför de gör som de gör, och vet vad som får dem att ligga vakna om nätterna har enklare att skapa reklam som tilltalar, berör och överraskar dem. Och trots att vi ofta och bestämt hävdar att vi förstår allt det där – det är ju vårt jobb! – vill jag lika bestämt hävda att så inte alltid är fallet. Vågar du hålla med?   

Hur det kommer
sig är inte svårt att lista ut. Vi som jobbar med reklam har ju någonting gemensamt: att vi är förbaskat lika. Vi har samma smak och samma stil. Okej, jag målar med den breda penseln nu. Vi rör oss i våra trygga kvarter, hänger på våra mellanbarer, köper våra coffee table-böcker och ser till att skilja mellan what’s hot and what’s not. Där finns vi.
I kvarteren längre bort finns våra målgrupper, allmänheten, svenne­bananerna. De som våra uppdragsgivare vill ska ta till sig deras budskap. Vi säger visst och spänner hoppfullt bågen, lovar ”en klockren träff i målgruppen”. Inte alltid blir det mitt-i-prick. Då blir det pengarna i sjön för våra uppdragsgivare – och en förtroendemässig dikeskörning för oss.

Kanske muttrar du att det är ju likadant i alla branscher: man håller sig på sin kant. Det kan så vara. Men vi som reklambransch är inte betjänta av att stanna inom vårt skrå. Vi borde veta bättre. Borde våga mer. Borde vara Branschen Annorlunda, befolkad med människor som gör precis tvärtom. Som vågar lämna reklamkvarteren och ge sig ut för att upptäcka hur oändligt stor och spännande stan är. Eller som den engelska reklambyrån Bartle Bogle Hegarty klockrent har formulerat det i sitt motto: When the world zigs, zag.    
För om fler – kanske du? – vågar ta sig till andra kvarter skulle vi sannolikt se en större bredd på idéer och lösningar. Risken för identiska tävlingsbidrag skulle minska. Och vi skulle kunna skapa så mycket bättre reklam. Det är det väl värt?

Mattias Åkerberg
Copywriter på Valentin & Byhr och bloggare på Please copy me, www.pleasecopyme.blogg.se

Emmeli Prevorsek

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News