Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Jan Arbman är död

Publicerad: 2 juni 2010, 12:27

Copywritern Jan Arbman är död. Han blev 68 år.


Kampanjen för DN belönades med ett Guldägg 1986.

Jan Arbman var son till Stig Arbman, grundare av reklambyrån Arbmans som lade grunden för den svenska byråbranschen.

Jan Arbman valde också en karriär inom reklam. Han bildade team med ad:n Torbjörn Lenskog på byrån Arbman & Lenskog. Tillsammans skapade de en av dåtidens mest omtalade reklamkampanjer. De klippte ut bitar ur målningen Mona Lisa och Jan Arbman kompletterade med rubriken ”Kittla dina sinnen”.

Kampajen gillades av dåvarande chefredaktören Christina Jutterström, men journalisterna var inte lika entusiastiska över tidningens imagereklam. Kampanjen fick ett guldägg 1986.

Konceptet fungerar väl och Dagens Nyheter fortsätter att jobba med samma uttryck under flera år. Bland annat används konstnären Peter Dahls verk i en senare version av kampanjen – vilket får hans konst att sälja som aldrig förr.

En annan mycket omtalad kampanj görs för Posten. Den innehåller bara text från Jan Arbman:
”Vad någon verkligen sa vid ett visst tillfälle kan diskuteras i det oändliga. Men aldrig vad någon skrev.”

Den texten finns även med i Jan Arbmans dödsannons som publicerades i Svenska Dagbladet igår.

Faktauppgifterna i artikeln är hämtade från boken ”50 år med svensk reklam”.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.