Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Jan Helin bygger ny tidningsfabrik

Publicerad: 4 maj 2009, 14:40

18 juni ska chefredaktör Jan Helin presentera den nya redaktionen som ska ta Aftonbladet genom både kris och strukturomvandling. – Vi skapar en organisation för produktion och två organisationer för publicering, säger Jan Helin.


Aftonbladets ska spara 75 miljoner på personal, motsvarande 100 tjänster; hälften redaktion och hälften administration.

Är det så illa ställt?

– De som kan räkna säger så.

Det kan rimligen du också eftersom du ställer dig bakom beslutet?

– Ja, men vi måste möta detta med en offensiv omorganisation. Vi måste förhålla oss till den strukturomvandling som pågår och den lågkonjunktur som också drabbar oss.

Vad innebär den ”offensiva omorganisationen”?
– Viktigast är att hålla en hög takt i utvecklingen och jobba på ett nytt sätt mellan webb och papper.

Förtydliga!
– Det kommer jag att göra inom kort. Men grundprincipen är enkel. Vi ska organisera enligt två huvudlinjer. Vi skapar en organisation för produktion och två organisationer för publicering. Produktionen ska svara för en snabb nyhetsproduktion inriktad mot webb.  Ett ökat samarbete ska också ske i produktionen medan ska vi ha fortsatt fokus på kanalerna när det gäller publiceringen. Webbmakare ska göra webb, medan tidningsmakare ska göra tidning. Annars tappar vi det unika inslaget.

Händer det nåt med bilagor och editioner?

– Nej, inte nu. Produkterna ska komma som vanligt.

När ska du presentera den nya redaktionen?
– Jag räknar med att presentera en ny redaktionsledning 18 juni, dagen efter att Kalle Jungkvist slutar som chefredaktör för Aftonbladet.se. Jag vill också ha maj månad på mig att lära nya mediers organisation.

Medarbetare som slutar får 9-30 månadslöner, det är ett generöst erbjudande som ni går ut med. Finns inte risken att ni nu tappar medarbetare som ni inte vill bli av med?

– Det ska vara generösa villkor eftersom vi hoppas på frivillighet. Däremot har vi möjligheten att säga nej i vissa fall. Det är alltså ett ensidigt riktat erbjudande.

Har du själva varit aktiv i förhandlingarna?

– Nej, men jag har respekt för att de vill säkra organisationsförändringarna. Jag har i alla fall förstått facket verkar vara nöjd med erbjudandet.

Räcker det här nu?
– Det är min absoluta förhoppning.

Hur illa är egentligen läget i stort för branschen, eller är ni specifikt drabbade på nåt sätt?
– Nej, det är som vanligt. Aftonbladet rör sig snabbast och agerar snabbast efter den verklighet som vi alla upplever. Den här diskussionen pågår just nu i varje sunt tänkande mediehus. Vi genomgår en historisk strukturomvandling.

Vad är din största oro just nu?
– Att vi får ett för stort internt fokus på omorganisationen. Det är något som våra läsare inte bryr sig ett spån om.

Hur ska du förhindra att det sker?

– Genom att genomdriva detta så snabbt som möjligt och jobba ännu hårdare med vårt utvecklingsarbete.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.