Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Jan Helin

Publicerad: 30 september 2010, 15:03

Jan Helin, chefredaktör på Aftonbladet.


Ämnen i artikeln:

Jan Helin

Jan Helin

Du säljer böcker i en särskild bilaga, var detta du drömde om när du gick på Journalisthögskolan?
– Nej, jag kunde inte tro att jag skulle stå på ett uppslag som en Kim Il Sung mot blå himmel och kränga böcker. Men jag gillar rollen som folkbildare.

Varför sälja just ”Illustrerad världsatlas” i 14 band?
– Det är en snygg och folkbildande samling. Vi har tittat ute i Europa på vad som går bra som tilläggsprodukter och där går atlas bra.

Hur många räknar du med att sälja?
– Jag hoppas på 40 000.Tilläggsprodukter har minskat, eftersom vi och Expressen har överlastat marknaden. Det börjar bli rörigt i ställen.

Fler produkter som går bra?
– Kokböcker. Vi och Expressen har gjort två var. Vi såg med avund på Expressens Nationalencyklopedi. I Italien går sportteman bra, till exempel dvd om Maradonas tid i Italien eller Inters historia.

Är filmer ute?
– Ja, de minskar i takt med att ondemandtjänster växer.

Ni kör tematidskrifter i stället?
– Alla våra bilagor går bra och står för en ökad del av omsättningen. Tänker du på Levande Historia är det ett bra exempel på att vi nischar oss.

Fler nischade bilagor?
– Ja, men ingen som jag vill avslöja.

Vad gör ni för iPad?
– Vi är redo att lansera en rad produkter när den kommer. Utvecklingen går från öppna browser in i appar. Vi har snart en halv miljon mobila webbläsare per vecka.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Ämnen i artikeln:

Jan Helin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.