Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Januari 2006

Publicerad: 8 november 2007, 12:22


Resultat januari

1 Joakim Eriksson +23
Arla, Kelda, Eon, Carlsberg, Apple
2 Jochum Forsell +20
 Samsung, Mer, Eon, Skandia, Comhem
3 Heléne Lidström +11
 Ica, Axa, Synsam, Tre, Eon
3 Anna Klingspor +11
 Eon, Mio, Specsavers, Gina Tricot, Cubus
5 Niklas Angergård +10
 Eon, Sony Ericsson, Zoégas, Ica, Glocalnet
6 Peppe Engberg +9
Hagströmer & Qviberg, Eon, Dagens Industri, AMF, Dressmann
7 Magdalena Gerger +8
 Arla, Ikea, Axa, Apple, Tele 2
8 Micael Dahlén +6
 Axa, Dagens Industri, Eon, Sony Ericsson, Gina Tricot
9 Mats Wester +5
 Lindex, Cdon.com, Glocalnet, Samsung, Netonnet
10 Elisabeth Andersson +4*
 Netonnet, Philadelphia, Gina Tricot, Netto, Lensway
10 Ru Puide Pettersson +4
 Netto, Kelda, Ica, Cubus, Hifi-klubben
10 Ola Lilja Molén +4
 Cdon.com, Ica, Mariestad, Net on net, Specsavers
13 Åsa Ragnar Svedberg +2
 Kronfågel, Skandia, NK, Telenor, Europolitan
14 Sören Sunmo +1
 Citibank, Skandia, Lexus, Kia, Telenor
15 Jonas Andersson -1
 Arla, SBAB, Pripps blå, Nordnet, Porsche

Varumärkes-SM

Årets upplaga av Resumés tävling varumärkes-SM är i gång, och en duo har redan skapa ett försprång till det övriga fältet. Tätplatsen innehas av Joakim Eriksson, marknadsdirektör på My Travel, tätt följd av Jochum Forsell, vd på Initiative Universal. En gemensam nämnare är att båda har energibolaget Eon i sin portfölj – och ska man tro Eons försäljningschef Mats Andersson lär framgången fortsätta. Att ta in Eon i portföljen kan visa sig vara ett strategiskt bra val. Förra hösten bytte Sydkraft namn till Eon och 135 miljoner kronor avsattes för att bygga varumärke. Nu ökar kännedomen och Eons försäljningschef berättar att fler aktiviteter är att vänta.
– Vi sponsrar SVT:s sändningar från OS och kommer att synas i samband med Melodifestivalen. Dessutom har vi flera nya filmer som kommer lanseras snart, säger Mats Andersson. Det han inte berättar är att Eon sponsrar fotbollslandslaget, och det är ingen vågad gissning att sponsringsobjektet hamnar i fokus rätt snart. Att januari var en bra månad för Eon tror Mats Andersson delvis kan förklaras av att de sponsrade World cup-tävlingarna i simning som hölls i Eriksdalsbadet i Stockholm i mitten av januari.

Förra årets topptrio medverkar också i år och av dem klarar sig fjolårets vinnare Anna Klingspor bäst med sin tredjeplacering. Även hon har prickat in Eon i portföljen.
Varumärket som gick allra bäst under januari var Elgiganten, inom kategorin mobiltelefondetaljister, som ökade sin erinran bland befolkningen med elva procentenheter. Men företaget hör inte till de tävlandes favoriter, ingen har valt att plocka in Elgiganten i portföljen. Elgiganten gick om konkurrenterna Onoff och Siba som tänkbart märke under senare delen av 2004, och har behållit ledningen sedan dess. Men att januari blev en så stark månad får troligtvis tillskrivas "Dogge Doggelito"-effekten. Den populära hiphopparen medverkade i fyra Elgigantenfilmer som började sändas under mellandagarna och sedan fortsatte en bra bit in i januari.
– December är en viktig månad för oss och vi investerade ganska mycket i direkt- och tv-reklam. Vi valde Dogge för att han är en person som sticker ut och för att folk inte förväntar sig att Elgiganten ska kommunicera via honom. Filmerna har fungerat bra, inte minst de anställda har varit väldigt positiva, säger Per Sigvardsson , vd på Elgiganten.

Två företag som inte har lyckats lika bra är hamburgerkedjorna Burger King och Max inom kategorin snabbmatsställen. Men enligt Max vd Rickard Bergfors är förklaringen enkel.
– December är en av våra bästa och mest reklamintensiva månader. Däremot ligger vi lågt på reklamfronten under januari och februari. Det är förklaringen tror jag för försäljningsmässigt märker vi inte av någon svacka, tvärtom, säger han.

Magnus Örvell
magnus.orvell@resume.se

Nino Höglund

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.