Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Januari 2007

Publicerad: 8 november 2007, 12:23


De tävlar i årets omgång av Varumärkes-SM. Övre raden från vänster: Lars Axelsson, Tina Bengtsson, Jochim Berntzon, Maria Dahlquist, Jochum Forsell, Johan Hallin, Kirsi Harju, Malin Häger, Tove Langseth, Ola Lilja Molén, Teija-Marie Pierre, Mats Wester och Johnnie Åkerström. En av deltagarna, Ebba Horn finns inte med på bild.

Mönstret är bekant. Den konsumentdrivna högkonjunkturen håller i sig: livsmedel och hemelektronik ligger i topp även i inledningen av 2007 i VMSM.

Icakoncernen har till och med lyckats få in tre varumärken under sitt paraply på topp 10-listan. Förutom Ica har även Netto, delägt av Ica, tagit sig in på listan.

Problemtyngda Coop har också fått en stark start och når samma ökning som främsta konkurrenten.

– Maktkampen mellan livsmedels­kedjorna och leverantörerna är mer aktuell än någonsin. Ica vinner mark även i de traditionella märkessegmenten, på topplistan hittar vi även Ica inom ketchup­kategorin. Men Heinz klarar sig bra – varumärket ligger längre ifrån Icas varumärke medan Felix kunder har kortare väg till att välja Icas egna, säger Malin Odell, undersökningskonsult på NMA.

Tyska elektronikkedjans Media Markts intåg på den svenska marknaden har inte oväntat fått genomslag i NMA:s
nätenkäter.

De tävlande som har plockat med Media Markt i sina portföljer kommer sannolikt att ligga på ett högt medelvärde genom hela VMSM. Nykomlingar och namnbyten slår alltid igenom med full kraft första året för att sedan klinga av.

Förra årets raket Swedbank finns till exempel inte med i årets första notering.

– Media Markt finns än så länge bara i Stockholm och Göteborg och kan tänkas få problem att hitta bred acceptans bland svenskarna. Jämför Lidls svårigheter och påtvingade strategiförändringar i Sverige. Hemelektronikkedjan Power har blivit Expert, vilket ger Expert ett lyft. Inom resebranschen har Ving fått en bra start på 2007 med Ving Flex.

De stora förlorarna i årets första mätning hittar vi i tv-branschen. De tre största kanalerna SVT 1, SVT 2 och TV 4 är varumärken som backar mest.

– Nischkanaler får alltmer fotfäste och till följd av det tappar de stora tv-kanalerna. Det blir spännande att se hur nya Kanal 9 lyckas under året.

Fotnot :

Underlaget i Varumärkes-SM bygger på NMA:s mätningar av hur igenkänningen av varumärken i ett sextiotal branscher förändras jämfört med förra året. Förändringen kan jämföras med hur värdet på en aktieportfölj utvecklas.

Rivstart för Bengtsson och Harju

Två marknadschefer med två glödheta portföljer. Tina Bengtsson, Findus, och Kirsi Harju, Samsung, tar täten i första omgången av VMSM. Båda har satt samman två relativt breda portföljer med konsumtionsdrivna varumärken som drivs av kedjor som Ica, Expert och H&M. Förra årets vinnare Mats Wester, Spendrups, har fått en hyfsad start. Media Markt har gett effekt. Men han har mer att hoppas på från bland annat Hyundai och Zara.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.