Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Jätteras för reklamköpen

Publicerad: 1 september 2009, 09:57

Reklaminvesteringarna under andra kvartalet sjönk med 16,2 procent.
Det visar färsk statistik från IRM.


Ämnen i artikeln:

IRMLågkonjunktur

Det stora raset var dock i stort sett vad IRM hade räknat med. Enligt den senaste prognosen räknade institutet med en nedgång på 15,9 procent.

Nedgången innebär minskade reklamintäkter på 1,4 miljarder kronor.

Mest tappar storstadspress, fack- och kvällspress. Landsortspressen och populärpressen ligger inte långt efter med ett ras på över 20 procent. TV, radio och gratistidningar behåller sina positioner på den sjunkande marknaden medan dr och utomhusreklam tar marknadsandelar.

Internet ökar reklamintäkterna. Där är det främst sökordsmarknadsföringen som flyttar fram positionerna.
– Nedgången på reklammarknaden är historiskt stor men var väntad. Resten av hösten kommer att se fortsatt dyster ut om än något bättre. Det är först i början av nästa år som vi kommer att se en viss ljusning, enligt Magnus Anshelm, vd på IRM i en kommentar.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

IRMLågkonjunktur

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.