Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Jättesatsning på digitala medier

Publicerad: 9 Oktober 2008, 07:12

Publicis gör en jättesatsning på digitala medier genom nya nätverket Vivaki. Norden är en högprioriterad marknad som får del av de stora investeringsfonder som satts upp. – Vi avser att investera runt 50 miljoner kronor i Norden de närmaste fem åren, säger Jens Welin som blir ansvarig för Vivaki i Norden.


Det var mitt i sommaren som Publicis avslöjade planerna på Vivaki. I korthet innebär det att mediebyråerna Starcom och Publicis hamnar under samma paraply som Digitas – en digital jättebyrå som också ägs av Publicis.
– Digitas jobbar bland annat med GM. Det är ett digitalt uppdrag som är lika stort som hela reklamtv-kakan i Sverige, säger Jens Welin.

Satsningen på digitala medier är välförankrad i enda upp i toppen på nätverket. Marurice Levy vd på Publicis sa i uttalande i somras att utvecklingen inom digitala medier de senaste 10 åren saknade motsvarighet i den ekonomiska historien.

I den här utvecklingen har inte mediebyråerna hängt med fullt ut. Det erkänner Jens Welin.
– På senare tid har jag känt mig frustrerad och haft lite ont i magen för att vi inte riktigt har svaren på kundernas frågor när det gäller digitala medier.
Men nu ska Starcom och Publicis ta ett rejält kliv in i den digitala världen. Hittills har mediebyråerna själva fått finansiera satsningar på nya bolag. Nu öppnar ägaren plånboken rejält. Jens Welin räknar med att investera runt 50 miljoner kronor de kommande fem åren.
– Det blir en kombination av att köpa verksamheter och starta verksamheter, säger han och fortsätter: Det viktigaste kriteriet är att finna de bästa individerna på varje marknad.

Och det kommer att gå snabbt. Innan årsskiftet ska Digitas slå upp portarna i Sverige.
En av anledningarna till att Publicis satsar så mycket i Norden är att byråer som Farfar och North Kingdom visat att Sverige ligger i framkant när det gäller webben.
– Målet är att Digitas i Norden ska bli en av de starkaste kontoren på kreativitet.

Starcom, Zenith och de andra byråerna i Norden kommer att fortsätta jobba under sina egna varumärken och med sina egna kunder. Men Vivaki kommer inte bara bli ett holdingbolag.
– För de kunder som önskar ska man kunna få en Vivakiprojektledare som samordnar affärerna i alla bolag och också kunna få allt på en faktura från Vivaki.

De kunder som man primärt riktar in sig på är de som har internet som en kritisk del av affären som biltillverkare, finansiella tjänster och resor.

Just nu befinner sig världen i en finansiell härdsmälta och allt pekar på att det blir en lågkonjunktur. Jens Welin säger att han jobbar mot två scenarier inför nästa år. Ett där mediemarknaden fortsätter att växa måttligt och ett där marknaden börjar backa. Vilket det blir får framtiden utvisa. Men satsningen på digitala medier kommer att fortsätta på den inslagna linjen.
– Det som händer i en lågkonjunktur är att människor blir oroliga och söker mer information. Då kommer webben att bli ännu viktigare.

Fakta: Digitas

Byrån grundades redan 1980. I januari 2007 köpte Publicis Digitas för 1,3 miljarder dollar. I nätverket ingår 21 byråer i åtta länder som har 2 700 anställda. På kundlistan finns American Express, GM, Kraft och Procter & Gamble. David Kenny, byråns tidigare vd leder nu Vivaki tillsammans med Jack Kleus som tidigare basade för Starcom och Zenith i världen. Laura Lang är vd på Digitas.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.