Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Jätteuppdragen som hotas av krisen

Publicerad: 5 december 2008, 12:48

Minst 300 personer arbetar med kommunikation i Sverige inom och på uppdrag åt den krisdrabbade svenska personbilsbranschen. Det största reklamuppdraget har Lowe Brindfors åt Saab. Det svarar för en fjärdedel av byråns intäkter: – Vi tror självfallet på Saab, säger vd Björn Larsson. Vårt jobb är att göra stark kommunikation för bilarna och inte för ägarna.


truefalse

Björn Larsson, vd på Lowe Brindfors.

Sedan Volvo och Saab köptes av Ford och GM har kommunikationsuppdragen i Sverige minskat. En växande del av information och marknadskommunikation har flyttats utomlands. De senaste åren har också båda biltillverkarna outsourcat, bantat och sparat in tjänster när anställda har lämnat.

Volvo var före försäljningen en gigant inom kommunikation och dominerade branschen totalt i Göteborg. Som jämförelse har lastvagnstillverkaren Volvo AB, som styr all kommunikation från Göteborg, fortfarande mellan 300 och 400 personer som arbetar med koncernens information, pr och marknadsföring.

Volvo Cars har i dag kvar knappt 100 personer inom kommunikationssektorn. Omkring 40 av dessa arbetar med information och pr. Ett femtiotal jobbar med marknadskommunikationen.

Forsman & Bodenfors har i dag Volvo Cars nordiska reklamuppdrag:

– Uppdraget omfattar ungefär ett dussin helårstjänster, säger Anders Bothén som är huvudansvarig för Volvouppdraget. Volvo är ett väldigt starkt varumärke och jag är inte särskilt orolig för att personvagnstillverkningen ska försvinna.

Forsman & Bodenfors är i Göte­borg starkt förknippat med Volvo. Men den bilden vill vd Erik Sollenberg korrigera:

– Volvo är ett värdefullt och viktigt uppdrag för oss, eftersom vi har en lång historia ihop. Men vi är inte byggda kring uppdraget. Faktum är att Volvo inte är bland våra tre största uppdrag. Men jag tänker inte berätta vad det är värt.

Dessutom har Forsman & Bodenfors Inhouse tagit över Volvos tidigare inhouseverksamhet. Ett tiotal personer har flyttat över älven in till centrala Göteborg:

– I huvudsak servar de återförsäljarna med taktisk marknadsföring, förklarar Anders Bothén.

Göteborgsbyrån SCP är faktiskt större än Forsman & Bodenfors mätt i antal personer med uppdrag åt Volvo:

– Ungefär 25 personer hos oss jobbar heltid med Volvo, säger vd Bengt Ahlbom. Vi gör allt broschyrmaterial, utställningar, film och en del event.

– Jag är inte särskilt orolig för att förlora uppdraget åt Volvo, men vi ser med stor respekt på det som sker i ekonomin och omvärlden.

Ytterligare några Göteborgsbyråer har uppdrag åt Volvo Cars, bland dem är Stendahls som är stora bland annat på eftermarknad. 20–30 personer beräknas arbeta på mindre byråer med Volvouppdrag.

Saab har i turbulensen kring GM:s försäljningsbesked inte lyckats reda ut hur många som arbetar internt i företaget med information, pr och marknadskommunikation. Endast presschefen får tala med journalister, men efter några samtal kan siffran uppskattas till mellan 50 och 70 personer. Till det kan läggas ett större, men osäkert, antal personer som arbetar med kommunikation hos de många underleverantörerna inom fordonsbranschen.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.