Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag04.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Jim Carlberg blir ny marknadschef för Tre

Publicerad: 18 September 2019, 08:10

Jim Carlberg.

Foto: Pressbild

UPPDATERAD. Jim Carlberg lämnade sin roll som marknadschef för Comviq i samband med sammanslagningen av Tele2 och Com Hem. Nu står det klart att hans nya uppdrag blir som marknadschef för Tre.


Ämnen i artikeln:

Tele2TreVictoria Appelqvist

I maj tidigare i år lämnade Victoria Appelqvist sin roll som marknadschef på Tre efter två år i rollen. Hon sjösatte bland annat reklamkonceptet "Ha ett bra uppkopplat liv", framtaget i samarbete med Ingo, samt en ny grafisk profil.

Nu står det klart att hennes efterträdare blir Jim Carlberg. Han har varit marknadschef för Comviq sedan 2017, men lämnade sin roll i samband med sammaslagningen av Tele2 och Com Hem.

Jim Carlberg kom till Tre som interim marknadschef i början av sommaren och tar nu över permanent från och med 1 oktober.

– Det känns väldigt inspirerande. Jag tycker att ett sådant här bra och starkt varumärke som Tre förtjänar ännu mer kärlek och engagemang. Jag har haft förmånen att jobba som branschkollega till Tre på Tele2 och Comviq och då har man ju alltid sneglat på konkurrenterna. Tre är ett väldigt spännande varumärke, dels för att man har en intressant historia som utmanare och innovatör på marknaden, dessutom befinner man sig i en bransch som är i ständigt förändring och hela tiden utvecklas vilket gör det här uppdraget extra spännande, säger Jim Carlberg till Resumé.

Hur känns det att gå till en tidigare konkurrent?
– Det känns jättebra. Framför allt så kan jag marknaden, förstår kundrörelserna och dynamiken. Det gör det såklart lättare. Men det är helt andra förutsättningar här på Tre och en jäkligt tuff marknad att befinna sig på där det står mycket på spel. Till synes är det här samma typ av jobb, men varje bolag har sitt unika sätt att se på världen. Tre har sin attityd och utmanar-anda, som är väldigt speciell.

LÄS MER: "Tunga chefsavhopp på Tele2:s marknadsavdelning"

Var det självklart för dig att fortsätta inom telekom när du lämnade Comviq och Tele2?
– Nej, det var inte självklart. Men när jag fick möjlighet att “provjobba” på Tre så blev det lite som Sveriges längsta arbetsintervju. Jag upptäckte en fantastisk välmående kultur på Tre med ett högt engagemang, enormt driv och en riktigt härlig vinnarmentalitet. Det var det jag föll för. För mig är det viktigt att jobba på ett värderingsdrivet bolag med bra kultur.

Vad vill du göra med Tres varumärke framöver?
– Jag har jättemånga tankar om det, men inget jag kan dela just nu. Men enligt mitt sätt att se på det har Tre jättemycket att erbjuda. På Tre finns ett enormt driv med människor som bara vill fortsätta vinna, så för mig tror jag att det kommer handla mycket om att kanalisera människors energi på rätt grejer och genom det skapa en tydlighet på marknaden och en mer särpräglad position. Det kommer bli så jäkla roligt att få möjlighet att göra det.

Har du några tankar om förändring av byråsamarbeten?
– Vi jobbar med bra byråer i dagsläget och jag ser ingen anledning att förändra någonting just nu. Men vi ser hela tiden över våra partnerskap för att säkerställa att de är väl fungerande och rätt bemannade. Världen förändras och det gör också Tre, vi måste modernisera vårt arbetssätt internt och det kommer även prägla våra samarbetspartners framöver.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Ämnen i artikeln:

Tele2TreVictoria Appelqvist

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.