Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag03.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

JMWGolin växer – vill bredda ägandet

Publicerad: 6 Augusti 2019, 11:27

Kommunikationsbyrån JMWGolin har växt med nästan 50 procent på fyra år och närmar sig en omsättning på 40 MKR. 2018 förbättrades rörelseresultatet med 40 procent. Samtidigt ökade byrån utdelningen i syfte att kunna bredda ägandet, berättar vd:n Louise Leo.


Ämnen i artikeln:

PR-Byråer

JMW Golins omsättning fastställdes till 40 miljoner kronor (35) och rörelseresultatet (EBIT) förbättrades ordentligt till 6,9 miljoner kronor (5). Det ger en nettomarginal på 17,5 procent.

– 2018 var ett framgångsrikt år för oss på JMWGolin, med bland annat vinster i SPINN och flera nya uppdragsgivare. Något som möjliggjorts genom att vi kontinuerligt har utvecklat och breddat vårt erbjudande. Vi har under flera år jobbat konsekvent för att stärka både omsättning och vinstmarginal. Det handlar ytterst om ansvar och trygghet för både medarbetare och kunder. Vi närmar oss 40 MSEK med stormsteg och den tidigare drömgränsen på 50 miljoner är nu inom räckhåll. Vi har vuxit med nästan femtio procent sedan 2015. Marginalen har samtidigt utvecklats i positiv riktning, säger JMWGolins vd Louise Leo till Resumé.

Enligt årsredovisningen föreslår styrelsen en utdelning på 5,3 miljoner kronor. vilket motsvarar 4 770,47 kr. per aktie. En ökning jämfört med förra året då utdelingen blev 3,8 kronor (3 420,34 kr. per aktie). Utdelingen för 2018 innebär att man plockar ut tre fjärdedelar av vinsten.


Ni ökar utdelningen kraftigt och skriver att "planerar inga väsentliga förändringar av befintlig verksamhet så som väsentliga investeringar, försäljningar eller avveckling". Vad ligger bakom den avvägningen just nu på en marknad där det sker många konsolideringar och där konkurrenterna rustar?
– De senaste årens utdelningar har syftat till att möjliggöra justeringar i ägandet mellan befintliga delägare och att öppna upp en möjlighet för fler medarbetare att kunna bli delägare. Vi rustar inför framtiden genom att bredda vårt erbjudande, bredda ägandet och genom bygga upp ett partnerprogram. Vi tittar för närvarande på att lansera ett nytt partnerprogram under 2019/2020.

Vad är den största utmaningen för er verksamhet 2019?
– Den största utmaningen under 2019 är att vi sett att de globala uppdragen har dragit ned på sina budgetar. Globalt, men även på den nordiska marknaden.

Hur ser lönsamheten ut så här långt i år?
– Vi har en fortsatt stabil lönsamhet.

Ni skriver "Under året har också hållbarhetskommunikation och employer branding ökat i betydelse". Hur påverkar detta affären, konkret
– Det betyder att vi breddat vår affär och att kommunikation kopplat till hållbarhet och arbetsgivarevarumärke i större utsträckning bidragit till intäkterna.

Efter att Brindfors köptes bröt sig ur Lowe-nätverket och IPG blev blev i stället JMW "affiliated partners" i Golinnätverket och representerar Golin på den nordiska marknaden.
– Det har fungerat väl, mycket tack vare att vi redan från början haft samsyn kring värderingar och kultur - där allt börjar och slutar med fantastiska medarbetare och kunder som tillsammans skapar bra kommunikation som människor bryr sig om. Samarbetet har haft en viss positiv effekt på omsättningen, avslutar Louise Leo.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

PR-Byråer

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.