Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Jobbade sig upp från kassan på McDonalds – nu ska hon förnya Volvo

Publicerad: 8 december 2017, 16:53

Kajsa Dahlberg Gardiner.

Foto: Andreas Elgstrand

Hur börjar man om efter 30 år med sin tonårsförälskelse? McDonalds har varit hennes livs enda arbetsgivare. Nu byter Kajsa Dahlberg Gardiner till Volvo.


Ämnen i artikeln:

McDonald'sMcDonaldsVolvo Cars

Hon vred om bilnyckeln, vände huvudet över axeln och backade ut från uppfarten till villan i Värmdö. Det var en grå oktoberdag. Fredag den trettonde. Hon rös till vid tanken på den illavarslande tillfälligheten, men skakade genast bort den. Den fyra mil långa bilfärden västerut till McDonalds huvudkontor i Kungens Kurva hade Kajsa Dahlberg Gardiner kört många gånger förr. Men aldrig tidigare hade färden varit så laddad som när hon växlade upp och for iväg den här gången. Det är trots allt inte det lilla beslutet att lämna det företag man en gång hittat till som 16-åring, och sedan dedikerat hela 30 år av sitt vuxna liv. Tjänstebilen var det sista av alla materiella band till företaget. Nu skulle även det klippas av.

Men å andra sidan, tänkte hon med ett leende medan hon plöjde väg 222 genom Gustavsberg, Nacka och sedan Årsta: "Jag var ändå aldrig nöjd med den här bilen".

En månad senare. Mosstäckta klippor, stilla skärgårdsvatten och en jämngrå himmel täcker en fondvägg i Volvos annars så urbana bilhall i Kungsträdgården, mitt i centrala Stockholm. I förgrunden står Kajsa Dahlberg Gardiner. Hon himlar lite skämtsamt med ögonen när hon drar sin nya, kanske lite invecklade titel på Volvo Cars.

– Vice president Digital Activation. Haha, titlar du vet...

Så vad innebär rollen? Kajsa Dahlberg Gardiner förklarar att hon kommer att sitta i ledningsgruppen för en avdelning som bland annat ska kabla ut nya digitala tjänster globalt, som ska förenkla bilägarens vardag: Att bilen servas, tvättas och tankas när det behövs. Eller att mat- eller paketbeställningen levereras till bilen. Dessutom ska man införa prenumerationstjänster som förenklar bilbytet.

Redan hennes sista 12 år på McDonalds har Kajsa Dahlberg Gardiner, som bland annat har varit kommunikationschef inom koncernen, valt att röra sig allt mer mot det digitala karriärspåret. Även om hon också då jobbade ur ett kommunikativt perspektiv.

– På McDonalds började jag känna att det var intressant att titta på produkterna, eftersom det är där som förändringarna i erbjudandet sker. På Volvo känns det kanske ännu mer intressant, eftersom produkten i sig är digital. Men min bakgrund innebär att jag har bra förståelse för hur vi ska kommunicera den, till exempel vilka plattformar som används och hur man ska planera de digitala investeringarna på olika marknader. Trots att jag inte kommer att vara kommunikatör i det första rummet, så kommer jag att inblandad i hur vi rullar ut produkterna.

Relationen till Volvo är minst sagt knapphändig jämfört med den livslånga hon har till McDonalds. Men det finns trots allt kopplingar. Förutom Sollentuna växte hon delvis upp i lilla Bollebygd, som inte ligger alltför långt från Torslandaverket, Volvos historietunga fabrik utanför Göteborg. Hennes farbror jobbade med bolagets internationella relationer och mamma var tillsammans med styvpappan trogna Volvoägare. De bytte från den ena till den andra modellen och var ett tag ägare till en speciell diplomatupplaga av lyxklassikern 960.

Men ungefär där tar det stopp. Det var snarare närheten till flygplatsen i Landvetter och de många utlandsresorna med pappan på 80-talet som satte avtryck på Kajsa Dahlberg, som då ännu inte hade lagt till sig med Gardiner.

– Jag ville bli flygvärdinna som alla andra. Tänkte att då skulle jag få flyga hela tiden i de där snygga uniformerna. Det var en klassisk flickdröm.

I övrigt sysselsatte hon sig med ridning, konståkning – och teknik. När hon till exempel hade köpt sin första pc insåg hon snart att hon kunde förbättra prestandan med nya delar. Pappan, som gärna instruerade sin dotter men alltid "var noga med att man skulle försöka själv", lotsade henne genom ingreppet medan hon utförde det. En filosofi som har präglat henne sedan dess.

– Inte minst i ledarskapet. Jag lever efter devisen att man kämpar på även när det är svårt. Så länge man håller siktet på målet så når man dit till slut, även om vägen dit är såhär, säger hon och slingrar armen likt en bergochdalbana.

År 1986 tog hon ett livsavgörande beslut. Hon hade just börjat studera ekonomi på gymnasieskolan i närliggande Borås och sett sig om efter extraknäck. Stadens bara två år gamla McDonalds-restaurang behövde extrapersonal. Hon sökte, fick jobbet och började som alla andra i kassan och köket. Där träffade hon en kompis. Och sedan en till. Och ännu en. De var snart ett helt gäng som gjorde allt tillsammans, även utanför jobbet. Inte ens på semestern kunde de hålla sig ifrån varandra. Kajsa Dahlberg Gardiner var fast. Och när bollen väl var i rullning hade hon varken möjlighet eller anledning till att stoppa den.

– Vi hade så himla kul. Ägaren skapade en stark sammanhållning som finns kvar än i dag. Vi åkte på skidresor och möttes upp efter jobbet. Så sent som för ett par år sedan hade vi en återträff. Vi ses emellanåt, och det är nästan roligare än klassträffarna. Just relationen till alla fina människor var avgörande för att jag fortsatte jobba kvar.

Tio år senare hade hon varit restauranggolvet trogen näst intill helt konsekvent, bortsett från en ettårig avstickare till bergen i Colorado och det bakåtlutade livet som student och skidlärare. Hon hade tagit McDonalds utbildningar i restaurangdrift, ekonomi, hr, arbetsmiljö och putsat upp namnbrickan ett snäpp, till restaurangchef. Hon hade inga tankar på att lämna koncernen. Och varför skulle hon? På McDonalds kunde hon göra en mängd olika karriärer, och dessutom få sin utbildning betald.

– En av de stora anledningarna till att jag blev kvar så länge som 30 år var att McDonalds trodde och satsade på mig. Om jag berättade om mina målsättningar så skapade de förutsättningarna för att nå dit. Om jag ville lära mig något nytt, så fixade de en utbildning. Det har skapat en ömsesidig lojalitet som har passat mig bra. Jag har inte behövt byta jobb för att utvecklas.

Efter en flytt till Stockholm, där hon drev restauranger i Arlandastad och sedan Folkungagatan, avancerade hon till huvudkontoret. Bockade av marknadsföring och kommunikation på utbildningskontot – även via externa aktörer som Berghs. Titlarna avlöste varandra: Kundtjänstansvarig, kommunikationschef och till sist digital marknadschef.

Att kunna hela verksamheten rent praktiskt, från ax till limpa, har varit en stor fördel som chef, menar Kajsa Dahlberg Gardiner.

– När man lägger till nya tjänster och ny teknik så måste man veta hur det påverkar driften och medarbetarna. På samma sätt var det när jag kommunicerade utåt. Att själv ha stått i kassan har gjort att jag kan ta välgrundade beslut som faktiskt baserades på mina erfarenheter. Men med det sagt så är det minst lika viktigt att inte leva på gamla meriter, utan hela tiden hålla sig à jour.

McDonalds är en genom åren mycket kritiserad snabbmatsrestaurang: För ohälsosam mat, dåliga arbetsvillkor och svartanställd städpersonal. Har du någonsin tvivlat på varumärket?
– Det har jag inte, eftersom jag hela tiden har suttit på fakta. Jag vet vad maten innehåller och jag vet att den har extremt hög kvalitet. Vi har jättebra arbetsvillkor. Sen händer det att en lokal verksamhet tar fel beslut, och det är olyckligt. Men det händer alla arbetsplatser. Som tur är så är McDonalds snabba på att rätta till saker, och man har alltid haft en ambition att ta rätt beslut och göra gott för människor. Så nej, jag har inte tvivlat.

Att Kajsa Dahlberg Gardiner var missnöjd med sin sista tjänstebil på McDonalds bör inte tolkas som en symbol för något missnöje över restaurangkoncernen. Tvärtom, att lämna jobbet var förknippat med stort vemod. Men även för en sådan som Kajsa Dahlberg Gardiner är 30 år en väldigt lång tid. Tanken på att röra sig vidare hade redan funnits i bakhuvudet en tid – hon hade dessutom varit i processer med andra företag – när 2016 blev 2017 och Volvo tog kontakt.

– Jag tänkte så här: Ska jag byta jobb så är det nu. Om jag hade väntat tio år till så vore det svårt, jag hade haft för kort tid kvar i arbetslivet. Det hade varit för osäkert. Men skulle jag göra det så krävdes det ett starkt varumärke och bra människor. Jag känner att det finns en stolthet på Volvo, som jag vill vara en del av. Sen underlättade det att jag tycker om bilar, teknik och tycker att det är extra spännande med den digitala transformationen.

Det ekar lätt i bilhallen när en intressent stänger dörren till en sprillans ny XC 60 i vitt. Han känner på ratten medan hans följeslagare inspekterar bakluckan. Köpa ny bil. Få saker symboliserar tydligare en nystart för människor i landets övre medelklass. Men det går knappast att jämföra med Kajsa Dahlberg Gardiner, som sitter i soffgruppen invid visningsexemplaret. Hennes skifte är något annat. 30 år med McDonalds. Hela livet. Hon kan bolaget utan och innan. Sedan helt plötsligt Volvo. En helt ny kultur, en helt ny produkt.

Hur ställer man om?

– Jag kan konstatera att jag har en "learning curve" som är ungefär så här, säger hon och pekar med skrattet i halsen rakt upp mot det lamptäta taket.

– Ibland har man funnit sig i en situation där man inte fattar någonting. Som om de pratar ett helt annat språk än jag. Men för varje sådant tillfälle så lär jag mig mer. Det är lite läskigt att inte förstå, men samtidigt superkul. Jag har nog aldrig i hela mitt tagit så mycket anteckningar på nya förkortningar och tekniska begrepp. De har en bra introduktion där man får besöka fabriker och lära känna alla delar och sätta sig in i produktionen. Man får sätta sig in i Volvos historia och träffa medarbetare. Det har varit ett fint mottagande, och jag ser det som en spännande utmaning. Jag försöker hålla mig positiv och öppen.

Dessutom är inte Volvo och McDonalds nuvarande situation inte helt olika, menar Kajsa Dahlberg Gardiner.

– Båda är otroligt fokuserade på slutkunden. Då är det inte så stor skillnad på hur det ser ut när man går igenom en digital transformation. På samma sätt som jag skulle rulla ut nya digitala produkter på 17 marknader inom McDonalds, till varje enskild restaurang, ska vi nu genomgå en liknande process på Volvo: Vi tar fram något globalt. Det ska kopplas ihop med regionerna och deras planer. Därefter ut till alla marknader, och alla enskilda handlare, som står där och jobbar med Volvos produkter dagligen. Det är liknande resor, där jag tittar hur man kan göra den delen på bästa sätt. Och den biten kan jag.

Kajsa Dahlberg Gardiners 5 karriärtips

- Leverera det du lovat – i tid, alltid
- Lyssna mer än du talar
- Kontrollera alltid fakta
- Var redo att ta risker, testa mycket och var beredd på att misslyckas
- Ta hand om människor omkring dig!

Fakta / Om Kajsa Dahlberg Gardiner

Ålder: 47 år.
Bor: Fågelbro Golf & Country Club, Värmdö.
Uppvuxen: Stockholm och Borås.
Familj: Make Mark, Barn Oscar 20, Oliver 17 och Smilla 9, hunden Malte och två "ponnisar".
Tjänar: 1 588 400 (2016).
Karriär i korthet: Olika roller inom pr, kommunikation, marknadsföring och digitalt på McDonald's Sverige. Nu Vice President Digital Activation på Volvo Car Group.
Utbildning: Ekonomiska programmet på gymnasiet, alla McDonald's globala utbildningar inom ledarskap och utbildningar inom kommunikation, social, webproduktion, samt digital strategi på bland annat Berghs.
Medievanor: Omni, Flipboard Tech, Netflix, Spotify.
I lurarna: Poddar eller senaste hitsen via Spotify eller NRJ.
Lästips: "Slukar alla svenska krimserier, utöver senaste tech-nyheterna genom Flipboard Tech och TNW."
Rekommenderar: "En lång, härlig uteritt i skogen för att rensa tankarna!"

Mårten Färlin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News