Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag02.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Joel Malmqvist

Publicerad: 2 Juli 2009, 07:58

Joel Malmqvist, påverkansstrateg på Svenska Kyrkan. Vad sysslar du med i Almedalen?


Ämnen i artikeln:

AlmedalenSvenska Kyrkan

Joel Malmqvist. Foto: Camilla Palmblad

– Varje dag fem i tolv ställer vi frågor till representanter från de olika partierna om de är redo att ta nästa steg när det gäller miljön. I dag var det sossarnas Anders Ygeman som svarade. Vi anordnar också olika seminarier varje dag.

Påverkansstrateg, vad betyder det egentligen?
– Min roll är att förtydliga och vässa till Svenska Kyrkans roll när det gäller internationella frågor. Allt från klimatet till situationen i Mellanöstern eller aids-bekämpning.

Hur kom ni på att ni skulle gå runt utklädda till klockor?
– Vi vill berätta att tiden håller på att rinna ut när det gäller klimatet. Vi behöver en mer ambitiös miljöpolitik som förhoppningsvis klubbas igenom på världsmötet i Köpenhamn senare i år där Kyoto-avtalet ska diskuteras.

Men varför engagerar sig Svenska kyrkan i klimatfrågan, det känns inte riktigt som ert bord?
– Vår utgångspunkt är teologisk, att vi människor måste ta väl hand om Guds skapelse. Det här gör vi tillsammans med andra religiösa samfund som också ser det som en livsviktig fråga.

Är klimatfrågan är ett nytt fokus i ert arbete?
– Allt fler forskningsrapporter säger att det ser allt sämre ut. I denna fråga går tro och vetenskap ihop. Det är de fattiga som kommer att drabbas hårdast och vi i den rika världen måste ta ett större ansvar. Så ja, det är en fråga som har blivit allt viktigare för Svenska Kyrkan de senaste åren.

Vad får ni för respons när ni står här dag ut och dag in?
– Politikerna vi har intervjuat har gett bra och allvarliga svar på våra frågor som vi känner oss nöjda med.

Linus Fremin

Ämnen i artikeln:

AlmedalenSvenska Kyrkan

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.