Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Johanna Reis: ”Alternativet var att glida in i nån slags stereotyp könsrollsfördelning”

Publicerad: 30 Juli 2020, 11:22

Johanna Reis är creative director på IW Edition.

Johanna Reis lämnade nyligen Garbergs för att starta upp den kreativa byrån IW Edition. I sommar jobbar hon, lyssnar på Rättegångspodden – och behåller smultronställena för sig själv.


Ämnen i artikeln:

Sommar

Vad gör du i sommar?
– Jobbar, mest. Men förhoppningsvis blir det också en vända ner till Västkusten, om våra föräldrar vågar ha oss och barnen där. Annars är plan B att ge oss ut och vandra och tälta i Stockholms omnejd. I ärlighetens namn är min man mer optimistisk inför den planen än vad jag är, för alla försök hittills har bara slutat med att barnen legat som fastlimmade i nåt blåbärsris och vägrat gå en meter utan att skrika ”bäjas”. 

Vad läser du?
– Åh. Jag älskar att läsa, men har inte hunnit sitta ner och öppna en bok sen vi fick barn. Har egentligen inte hunnit sitta ner, punkt. Däremot lyssnar jag mycket på poddar när tillfälle ges, just nu är jag beroende av ”Rättegångspodden”. Andra favoriter som jag ständigt återkommer till är ”Radiolab”, ”Invisibila” och ”Hidden brain”. 

Vilket är ditt bästa sommartips för personer i branschen?
– Passa på att lyssna på ovan nämnda poddar, om du inte upptäckt dem än. Börja till exempel med Invisibila ”The secret history of thoughts” om en man som var fången inuti sin egen kropp i 12 år, medan hans familj och vårdare trodde att han var hjärndöd. Eller vilket Radiolab-avsnitt som helst. Alla kommer ge frön till bra diskussioner runt middagsbordet! 

Något smultronställe du vill tipsa om?
– Hell no. Riktiga smultronställen ska man behålla för sig själv, annars förlorar de sin magi. 

Hur har den här våren påverkat dig som yrkesperson?
– Den har faktiskt varit ganska omvälvande, men egentligen inte kopplat till Covid 19. Den stora förändringen från förra våren, är att jag sa upp mig från tryggheten på Garbergs och vågade hoppa på att starta en byrå, trots tre väldigt små barn hemma. Men alternativet var att långsamt glida in i nån slags stereotyp könsrollsfördelning hemmavid - min man avancerade på jobbet, och jag kände bara ”jaha, är det nu jag ber om att få gå ner i arbetstid eller?” Det var inte ett dugg lockande. Så, nu är jag istället inne i en period när jag får lära mig nya saker hela tiden, och det är så härligt. Att driva byrå tillsammans med David Leeb och stjärnorna på Identity Works är nog det roligaste jag gjort. 

Vilket är ditt mest minnesvärda ögonblick från den här våren?
– Oj vad svårt. Egentligen varje nytt uppdrag vi vunnit. 

Hur hoppas du att coronakrisen påverkar branschen på längre sikt?
– Min klimatångest gör den frågan lättbesvarad - jag hoppas framför allt att vi fortsätter hålla distansmöten online, och nollar allt icke-nödvändigt resande. Och så vill jag tro att tillväxten kommer ske i enlighet med klimatmålen, dvs hållbarhetsfrågor ökat i fokus. Sen tror jag på sikt att ganska många kommer titta på möjligheten att dra ner på kontorskostnader, genom att minska antalet fasta platser och uppmuntra anställda att jobba hemifrån i större utsträckning. 

Vad är din målsättning inför hösten?
– Att förhoppningsvis växa i styrka ytterligare med en eller ett par rekryteringar innan årets slut. 

Ämnen i artikeln:

Sommar

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.