Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"John Lewis julfilm med Elton John. Perfektion från start till slut"

Publicerad: 24 december 2018, 23:09

Niklas Laninge, Ulrika Good, Love Bonnier och Sandra Kastås.

Näst på tur är Gullers Grupp Niklas Laninge, frilansaren Ulrika Good, 500:s Love Bonnier och Orakel PR:s Sandra Kastås.


Niklas Laninge, konsult Gullers Grupp
Årets mest samtida:
Yrket buzzer, alltså dom stackare som livnär sig på att ladda alla stadens elscotrar
Årets ängsligaste:
Alla TED-talks och utfrågningen av Mark Zuckerberg i kongressen.
Årets upplevelse:
Jag är inte så bra på att uppleva saker men måste säga att varje användning av SJ-appen är en behaglig upplevelse. Sen var Jonna Bornemarks "De omätbaras renässans" en fantastisk läsupplevelse.
Årets klyscha:
Egentligen rubrikerna på alla seminarium, föredrag, artiklar om AI-startups. Men värst måste nog ändå företaget AIAR vara som fick med alla klyschor i en pitch och kammade hem några miljoner i crowdfunding. Breakit gjorde en bra uppföljning i sin podd. Spoiler – AIAR förändrade inte världen.
Årets story:
Varenda avsnitt av podden Heavyweight. Sen var också avsnitten Long Distance part 1 och 2 från podden Reply All ett stycke otrolig radiojournalistik.
Årets reklam:
Har dålig koll på reklam tyvärr, överlag är den väl inte så bra? Tycker dock att Kry gjorde en bra insats när man gjorde annonser som lyfte upp vikten av att vila innan man börjar tänka på att begära antibiotika.
Årets dumhet:
Måste väl ändå vara att utrikesministern kommenterar Jordan B Petersons sverigebesök på ett högst oinsatt sett.
Årets drama:
Teslas aktiekurs.
Nästa år lovar jag:
Att läsa ut Infinitive Jest av David Foster Wallace
Det ska jag göra i jul:
Flytta och göra ett rejält ryck med min tredje bok, som ska vara klar skrämmande snart.

Ulrika Good, frilans

Årets mest samtida:

Deppigt nog klimatångesten.
Årets ängsligaste:
Hur innerligt jag än avskyr all form av rökning tycker jag att människor ska ha rätt att få göra sina egna val när de inte stör andra mer än de gör när de blossar vid en trattoria. Så: rökförbudet på uteserveringar.
Årets upplevelse:
När Kulturprofilens straff skärptes.
Årets klyscha: "De vuxna i rummet". Som bekant är vuxenhet inte alls någon garant för att inte bete sig som en elak barnrumpa. Vilket tydligt bevisades av M.
Årets story:
Dokumentären "True stories"; den smärtsamt intima dokumentären om vad som ledde fram till Aviciis självmord.
Årets reklam:
Den enda reklam som fått mina ögon att tåras av anledningar som inte handlar om leda eller irritation var John Lewis julfilm med Elton John. Perfektion från start till slut.
Årets dumhet:
Det mesta som Horace Engdal sagt under året.
Årets drama:
Ett drama helt utan spännande dramaturgi: regeringsbildningen.
Nästa år lovar jag:
Att inte läsa kommentarsfält där folk är arga på varandra.
Det ska jag göra i jul:
Krama min familj i en medeltida by i Toscana.

Love Bonnier, vd 500

Årets mest samtida:
450 miljoner kronors-investeringen i VOI
Årets ängsligaste:
Meta-ängsliga som stör sig på influencers, overnight oats och Mall of Scandinavia
Årets upplevelse:
1. Mitt bröllop
2. Nationalmuseums invigning
Årets klyscha:
Tråkigt svar, men det är ju för att det är en klyscha att "AI kommer att förändra allt"
Årets story:
Elon Musks misslyckade ubåts-räddning i Thailand
Årets reklam:
Delad förstaplats för Gucci Hallucinations med Ignasi Monreal och Sakeru Gummys "Long long man"

Årets dumhet:
Att gå till val som block utan förankrade regeringsalternativ
Årets drama:
Della Q och huskvinnan-debatten
Nästa år lovar jag:
Att göra lika mycket men prata lite mer
Det ska jag göra i jul:
Vila och se de resterande John Hughes-filmer jag inte sett.

Sandra Kastås, Orakel PR
Årets mest samtida:
Mia Skäringers show "Avig Maria – No more fucks to give" och Serena Williams lyckade arbete i att förändra kvinnors matchplagg inom tennisen
Årets ängsligaste:
Sponsring och CSR-arbete som görs lite tvångsmässigt, istället för att lägga en långsiktig plan för det och stödja något som knyter an till företaget eller varumärket så att det kan bli verklig förändring och trovärdig kommunikation.
Årets upplevelse:
När jag startade Orakel PR och myntade uttrycket "att göra en schäfer"
Årets klyscha:
"Almedalsveckan är död" – den har vi hört i alla år. Den kommer att leva kvar, om än möjligen förändras
Årets story:
Greta Thunbergs arbete för klimatet
Årets reklam:
Jag älskar IKEAs kissannons för spjälsängar som fungerade som ett graviditetstest
Årets dumhet:
Att lägga ned jämställdhetsmyndigheten
Årets drama:
Dolce & Gabbanas asiatiska reklam och alla efterspel till följd av dålig krishantering
Nästa år lovar jag:
Att fortsätta ha roligt och utveckla Orakel PR
Det ska jag göra i jul:
Måla konst hemma på Gotland och vila

<!-- p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; line-height: 22.4px; font: 18.0px Helvetica; color: #500050; -webkit-text-stroke: #500050; background-color: #ffffff} p.p2 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; line-height: 22.4px; font: 18.0px Helvetica; color: #222222; -webkit-text-stroke: #222222; background-color: #ffffff} span.s1 {font-kerning: none} -->

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.